Forum Smärta


Migrän vid varje menstration!

Hej! Jag är en tjej på 26 år. Varje månad när jag ska ha min mens så får jag alltid migrän numera, åtminstone så tror jag att det är migrän. Det är alltid konstant smärta i höger hjärnhalva och utgår från höger öga. Jag känner mig allmänt tung i huvudet hela tiden också. Jag har testat de här Eeze tabletterna, och även fast jag tar dem vid första symptom så hjälper de aldrig. Däremot har jag nu testat zomig nasal, den där nässprayen, och den hjälper alltid, smärtan försvinner men "tungheten" i huvudet är kvar tills mensen upphört. Men det är ändå jobbigt att drabbas av denna migrän varje månad. Hur kommer det sig egentligen? Jag har aldrig tidigare haft det minsta huvudvärk eller liknande. Detta började i samband med när jag bytte p-piller sort till Diane. Efter några månader med den sorten började det helt plötsligt, sen har det hållt på varje månad sedan dess. Vi har ingen migrän i släkten heller och jag har som sagt aldrig haft minsta huvudvärk tidigare i mitt liv. Detta har väl hållt på i ca 2 år nu tror jag. Kan det ha med dessa p-piller att göra? Undrar om det kanske är någon mer som har liknande som jag eller som vet vad detta kan bero på? Hälsningar Maria

Jag har också migrän varje gång, dagen före mens. Slår aldrig fel, först migrän på kvällen/natten och så kommer mensvärken på morgonen. Har inte hittat någon orsak och inte heller någon förändring från den dagen jag fick migränen och åren före. Det bara kom! Äter själv naproxen och tycker det fungerar bra. Migrän kan gå över så fortsätt fundera på anledningar, försök hitta smärtlindring under tiden. Kramar


Migrän kan vara hormonrelaterat och det är inte alls ovanligt att man har migrän i samband med mens och ägglossning. Man kan bli fri från hormonrelaterad migrän genom att äta p-piller! Jag tror visst det kan bero på p-pillren. Kontakta din läkare! Maria


Jag var hos en barnmorska en gång för att prata om mina menstruationsbesvär. Jag minns att hon sa att innan mensen kommer gör kroppen sig redo genom att både bygga upp livmodern, men också så binder huvudet vätska (minns inte varför tyvärr). Detta kan göra att man dels väger något halvkilo mer, men också att man får huvudvärk. Håll koll på din vikt och se ifall du ser något samband. Kan mycket troligt vara det problemet du har, och är det det så kanske du kan få hjälp. Lycka till!

Annons
Annons
Annons