När röksuget kommer

Det kan vara bra att ha en plan för vad du ska göra när röksuget kommer. Till hjälp finns tips för detta samt råd till att förebygga röksuget.

Uppdaterad den: 2013-02-05
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

När man känner suget att röka handlar det om att få kontroll över situationen. Kom ihåg att röksuget ofta bara varar några få minuter åt gången. Varje gång du vinner över röksuget är du ett steg närmare ditt mål – att bli en före detta rökare.

När röksuget kommer

Pröva något/några av dessa tips vid röksug:

  • Gå en snabb runda runt huset, eller längre om du har tid.
  • Ring en god vän.
  • Drick ett stort glas kallt vatten.
  • Ät ett äpple.
  • Njut av de positiva förändringarna – som bättre lukt- och smaksinne.
  • Njut av att ansiktsfärgen blir fräschare, att händer och fötter blir varmare och att du kan prestera mer på träning.
  • Räkna ut hur mycket pengar du kan spara genom att sluta röka.
  • Skriv en lista över vad du kan köpa för pengarna du sparar.
  • Lägg undan "rökpengar" varje dag, och använd dem till något du har önskat dig länge.
  • Sug på salta lakritspastiller. Apelsin och mentol är också smaker som dämpar röksuget.
  • Ta fram en lista med alla goda skäl du har för att sluta röka.
  • Ha morötter eller andra grönsaker du kan tugga på i kylskåpet.
  • Gå ut eller stå framför ett öppet fönster och andas in djupt tills röksuget försvinner. Det har en avslappnande effekt att andas in genom näsan och ut genom munnen.
  • Se dig i spegeln och tänk på att åldringsprocessen nu går långsammare.
  • Ta en dusch eller ett avslappnande bad.
  • Ring Sluta-röka-linjen! Telefon: 020-84 00 00. Det kan räcka för att du ska förbli rökfri den här dagen.

Förebygg röksuget

En person som röker 20 cigaretter om dagen, för handen till munnen 140–160 gånger per dag. Det blir 980 gånger per vecka, 3 920 gånger per månad och 47 040 gånger per år. När du slutar, har du varit van att ha händerna i rörelse. Kanske blir du rastlös, eller känner ett behov av att göra något. Kanske förväxlar du detta med röksug. Därför kan det vara bra att hålla sig aktiv. 

Annons
Annons

Förslag på lämpliga aktiviteter:

  • Träning, handarbete, massage, modellbygge, frimärken – hitta något du gillar att pyssla med.
  • Försök att inte utsätta dig själv för stressande situationer i slutfasen.
  • Ha alltid med dig något att läsa, lyssna på eller tugga på. Använd fantasin!
  • Undvik mat och dryck som gör dig röksugen. Sallader och fisk ger mindre röksug än tung mat.
  • Undvik te, kaffe och alkohol de första dagarna efter att du slutat röka.
  • Kom ihåg att kroppen tål mindre kaffe när du har slutat röka. Effekten av för mycket kaffe kan förväxlas med abstinens efter rökstopp.
Se vår animation om rökstopp

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons