Hårdare tag för att fler ska sluta röka

Tio år efter att rökförbudet på krogen infördes är det nu dags att ta nästa steg mot ett rökfritt Sverige, anser folkhälsoministern. I en debattartikel på DN Debatt föreslår Gabriel Wikström (S) ytterligare åtgärder: Rökförbud på uteserveringar, exponeringsförbud i butiker och neutrala förpackningar.

Publicerad den: 2015-02-18
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Flera länder har satt upp slutdatum för när det ska vara fimpat en gång för alla och tobaksanvändningen ska ha fasats ut, och enligt debattartikeln ser regeringen positivt på målet om ett rökfritt Sverige år 2025. Men för att målet ska uppnås krävs kraftfulla åtgärder, menar Gabriel Wikström. Nu ska man utreda ett rökstopp på vissa allmänna platser, som uteserveringar, hållplatser, perronger och lekplatser.

”Rökfria miljöer skyddar icke-rökare från att utsättas för passiv rökning. De rökfria miljöerna stöder samtidigt de som vill sluta röka, gör att färre cigaretter blir rökta och minskar risken för återfall hos dem som har slutat”, skriver Wikström.

Regeringens utredare ska även titta på vad som kan förändras kring försäljningssituationen av tobaksvaror. Det kan komma att innebära att sådana varor inte får exponeras i butikerna och att förpackningarna måste göras neutrala för att inte locka till impulsköp.

Annons
Annons

”Särskilt påverkas ungdomars attityder kring rökning, vanor och viljan att experimentera med tobak. Personer som röker menar att ett förbud mot att exponera tobaksprodukter skulle underlätta för dem att sluta röka”, skriver Wikström i debattartikeln. 

Vad tycker du om ytterligare rökförbud? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Irene Friberg 2015-02-19 14:14 (5 år sen)

    Det borde gälla ÄVEN alkohol, fordon , parfym, och när barn och alla oskyldiga utsätts för otroligt mycket hemskheter på grund av alkohol, mycket mer än vad cigarettrök gör UTOMHUS vilket försvinner upp i atmosfären och bort med vinden, till skillnad av vad ALLA MILJÖGIFTER SOM SPRUTAR UT I DEN REDAN UTSATTA FRISKA LUFTEN och som förstör miljön för ALLA nu och i framtiden!!
    Jaga rökarna med blåslampa och sätt dem i fängelse för brottet, är det ni är ute efter! Min enda last är just en cigg..

  • Avatar 2015-02-19 16:50 (5 år sen)

    Jag tycker fortfarande att det är bra.sluta röka . ni kan. Ta appen rökfri till hjälp. tänk så mycket pengar ni inte lagt på rökning. Jag slutade i okt 2013.och har inte rökt upp 17981 kr. På 483 dagar. Det hjälper mig med appen att hålla reda på.

  • Avatar RÖKAREN 2015-02-19 16:32 (5 år sen)

    Jag tycker fortfarande att ALKOHOL är värre!! STOPPA alkoholen samtidigt med tobaken! SLOPA DEN HELT! DET ÄR EN LIVSFARLIG DROG SOM BORDE KLASSAS SPM NARKOTIKA!! FÖRSÖK INTE ATT FÖRSVARA ALKOHOLEN OCH MILJÖFÖRSTÖRINGEN SOM STÖR MIG OCH MÅNGA ANDRA!!

  • Avatar 2015-02-19 21:52 (5 år sen)

    På tiden att man tar till radikala grepp mot rökningen som kräver så många förtidiga dödsfall. Varför är t ex Finland bättre på att hantera rökning på allmän plats än Sverige.
    Dessutom släpper rökaren lättjefullt ner den lilla förargliga fimpen på marken. Det blir årligen många badkar fyllda med fimpar. Naturen tar 25 år på sig att återföra fimpen till kretsloppet.
    Ska bli så tacksam när rökningen avfasas ur samhället. Fick min barndom förstörd av föräldrarnas passiva rökning. DET ska små barn skyddas från.
    Trodsalt

  • Avatar BARA JAG 2015-02-19 22:37 (5 år sen)

    Det är så många fler förtidiga dödsfall av skiten vi släpper ut av kemikalier som INTE bryts ner i kretsloppet vilket fimpen gör eftersom det är naturligt växt som bryts ner snabbt och ÄR en del av kretsloppet! Det där kan jag som en erfaren odlare av grönt sedan många år..
    SPRITEN ÄR DEN STÖRSTA BOVEN! STOPPA DEN SAMTIDIGT SOM TOBAKEN SÅ BLIR DET RÄTTVIST!! DÅ RÄDDAR VI MÅNGA FLER LIV!ALLA VET VÄL VAD SPRITEN ORSAKAR, VÅLD, KRIMINALITET,GRISAR NER OCH STINKER O.S.V.

  • Avatar SurtantZ 2015-02-20 14:33 (5 år sen)

    Tummen upp!!

  • Avatar Britta 2015-03-4 06:10 (5 år sen)

    Rökning är det dummaste jag gjort. Är rökfri idag och nu vill jag skona mina barn och barnbarn. Men det är inte lätt att skydda de små när det blossas överallt på bla hållplatser, perronger och utanför entréer. Jag ser fram emot en förändring.

  • Avatar 2015-03-11 18:04 (5 år sen)

    Vill ni öka smuggel mer?

  • Avatar BARA JAG 2015-03-11 19:52 (5 år sen)

    Träffade en äldre dam när vi satt utanför MAXI och rökte och vi frågade henne om hon blev störd av röken? -Nej, sa hon som aldrig hade rökt i hela sitt liv!
    Hon sa att -de trevligaste människorna som hon hade träffat i sitt liv var just det rökare att samtala och umgås med! Jag blev rätt snopen för så kan det väl INTE vara?!! Det är väl BARA icke rökare som är glada och trevliga, eller? Mina barnbarn har föräldrar som inte röker men när de kom hem till oss sa jag till dem att hålla sig borta från röken och de svarade att jamen det luktar ju så gott, hi,hi!!

  • Avatar ingen suurtant 2015-03-11 20:11 (5 år sen)

    Det är de bästa som dör för tidigt, och de värsta blir kvar tyvärr!
    SLOPA SPRITEN PÅ OFFENTLIG PLATS! DRICK INTE NÄR BARNEN ÄR MED, FÖRST DÅ KAN MAN FÖRBJUDA RÖKNING!
    SPRITEN STINKER OCH ÄCKLIGA PARFYMER DET TÅLER INTE JAG, FÖRBJUD ALLT SOM STINKER!
    FÖRBJUD ALLT SOM ÄR ÄCKLIGT!!!


Annons
Annons
Annons