Hårdare tag för att fler ska sluta röka

Tio år efter att rökförbudet på krogen infördes är det nu dags att ta nästa steg mot ett rökfritt Sverige, anser folkhälsoministern. I en debattartikel på DN Debatt föreslår Gabriel Wikström (S) ytterligare åtgärder: Rökförbud på uteserveringar, exponeringsförbud i butiker och neutrala förpackningar.

Publicerad den: 2015-02-18
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Flera länder har satt upp slutdatum för när det ska vara fimpat en gång för alla och tobaksanvändningen ska ha fasats ut, och enligt debattartikeln ser regeringen positivt på målet om ett rökfritt Sverige år 2025. Men för att målet ska uppnås krävs kraftfulla åtgärder, menar Gabriel Wikström. Nu ska man utreda ett rökstopp på vissa allmänna platser, som uteserveringar, hållplatser, perronger och lekplatser.

”Rökfria miljöer skyddar icke-rökare från att utsättas för passiv rökning. De rökfria miljöerna stöder samtidigt de som vill sluta röka, gör att färre cigaretter blir rökta och minskar risken för återfall hos dem som har slutat”, skriver Wikström.

Regeringens utredare ska även titta på vad som kan förändras kring försäljningssituationen av tobaksvaror. Det kan komma att innebära att sådana varor inte får exponeras i butikerna och att förpackningarna måste göras neutrala för att inte locka till impulsköp.

Annons
Annons

”Särskilt påverkas ungdomars attityder kring rökning, vanor och viljan att experimentera med tobak. Personer som röker menar att ett förbud mot att exponera tobaksprodukter skulle underlätta för dem att sluta röka”, skriver Wikström i debattartikeln. 

Vad tycker du om ytterligare rökförbud? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Anna 2015-02-18 15:36 (3 år sen)

    Äntligen! Hoppas på rökförbud på balkonger också. Man kan inte använda sin egen balkong när man har rökande grannar.

  • Avatar William 2015-02-18 16:26 (3 år sen)

    Det är helt SJÄLVKLARA tag mot den publika rökningen.
    Mycket bra och fortsätt framåt i den linjen.

    SJÄLVKLART ska det även vara rökfritt på balkonger i hyreshus samt trädgårdar i radhus där grannen står och bolmar rakt in på andra familjer som sitter ute i det fina vädret och äter mat. Rätten MÅSTE vara på den ätande familjens rättighet och INTE på den rökande individens rätt att på sin egen tomt göra vad den vill. Rökmolnet kan jämföras med för hög volym på stereoanläggningen eller nåt motsv.
    EN STÖRNING FÖR GRANNSKAPET.

    Rättigheten att få röka kan ALDRIG gå före rätten att slippa rök i fri publik luft.

  • Avatar Anders 2015-02-18 16:45 (3 år sen)

    Äntligen.
    Det går inte en dag utan att jag hamnar i situationer där otrevlig, farlig rök ingår.
    Så detta är ett steg i rätt riktning.
    Jag ser helst att all rökning blir helt förbjudet.... Men, om det nu ska vara själv-valt ska det i sådana fall vara så att de som vill slippa, ska kunna göra det.

  • Avatar 2015-02-18 18:28 (3 år sen)

    Jag tycker att det är jättebra. Det är nog bara ett ofog att folk ska röka vid hållplatser och lekplatser osv. Det är jättejättebra

  • Avatar Viktoria 2015-02-18 19:05 (3 år sen)

    Ett angeläget steg mot målet. Men det måste gå mycket snabbare. Datumet för ett rökfritt Sverige, 2025, ligger alldeles för långt fram i tiden. Varför ska det vara så tidskrävande? Som andra skrivit måste det snarast också bli rökförbud på balkonger o dyl. I sitt eget hem ska man inte behöva utsättas för tobaksrök. Minst lika angeläget som på restauranger och andra allmänna platser. Inte ska man behöva gå hemifrån för att slippa andras rökning. Man måste också ta itu med alla fimpar som ligger som strössel på gator, torg, utanför tågstationer, i parker m m. Konstigt att den nedskräpningen är tillåten. Vet inte hur fimpar bryts ner men giftfritt lär det inte vara. Att polisen har svårt att hindra rökare att kasta fimpar är en dålig ursäkt, tycker jag. Vidare tycker jag att det snarast borde bli förbjudet att öht importera tobaksvaror.

  • Avatar Bodil Hedén 2015-02-18 20:49 (3 år sen)

    Jag tycker målet mot ett rökfritt Sverige är mycket mycket bra!! Det bästa jag hört på länge! Enda sättet att slippa alla faror och sjukvårdskostnader och dödsfall som rökningen orsakar är att ta bort cigaretter helt. De som röker har inget annat val än att sluta...och det är lättare att sluta om det inte finns cigaretter att köpa. De kommer må så mycket bättre med ett rökfritt liv. Möjligtvis kommer ett antal behöva sjukvård eller annan hjälp för att bli av med abstinens men det kommer kosta samhället och människan mindre än om de tillåts att fortsätta röka och därmed utsätta sig själv och andra för skada. De som slutat röka riskerar inte att falla dit igen om det inte finns cigaretter att köpa. De som aldrig börjat röka kommer aldrig att trilla dit heller och kommer inte sakna cigaretter, om det inte finns att köpa!
    Såå!! Jag är helt för att satsa på ett rökfritt Sverige! Eller varför inte en rökfri värld!?

    Som sagt det bästa jag hört regeringen fatta beslut om på länge!
    Kör hårt!

  • Avatar Magdalena 2015-02-18 21:16 (3 år sen)

    Låter som ett bra förslag!! Men tycker egentligen att eftersom cigaretter e så skadligt så borde d förbjudas helt. Själv e jag en fd storrökare med många återfall. Skulle för min egen skull önska att d förbjöds helt så slipper jag riskera mera återfall! För jag älskar tyvärr att röka..

  • Avatar Jan Lahti 2015-02-18 21:58 (3 år sen)

    En av de bästa reformerna någonsin!

  • Avatar Rökare 2015-02-18 22:09 (3 år sen)

    Idiotiskt
    vem ska då betala den skatten som rökare betalar
    Gör förbud mot alkohol också
    Alkoholister är mer irriterande än rök

  • Avatar Arne 2015-02-19 12:18 (3 år sen)

    Befria människan från tobak och alkohol. Förbjud skiten!

  • Avatar Irene Friberg 2015-02-19 14:14 (3 år sen)

    Det borde gälla ÄVEN alkohol, fordon , parfym, och när barn och alla oskyldiga utsätts för otroligt mycket hemskheter på grund av alkohol, mycket mer än vad cigarettrök gör UTOMHUS vilket försvinner upp i atmosfären och bort med vinden, till skillnad av vad ALLA MILJÖGIFTER SOM SPRUTAR UT I DEN REDAN UTSATTA FRISKA LUFTEN och som förstör miljön för ALLA nu och i framtiden!!
    Jaga rökarna med blåslampa och sätt dem i fängelse för brottet, är det ni är ute efter! Min enda last är just en cigg..

  • Avatar 2015-02-19 16:50 (3 år sen)

    Jag tycker fortfarande att det är bra.sluta röka . ni kan. Ta appen rökfri till hjälp. tänk så mycket pengar ni inte lagt på rökning. Jag slutade i okt 2013.och har inte rökt upp 17981 kr. På 483 dagar. Det hjälper mig med appen att hålla reda på.

  • Avatar RÖKAREN 2015-02-19 16:32 (3 år sen)

    Jag tycker fortfarande att ALKOHOL är värre!! STOPPA alkoholen samtidigt med tobaken! SLOPA DEN HELT! DET ÄR EN LIVSFARLIG DROG SOM BORDE KLASSAS SPM NARKOTIKA!! FÖRSÖK INTE ATT FÖRSVARA ALKOHOLEN OCH MILJÖFÖRSTÖRINGEN SOM STÖR MIG OCH MÅNGA ANDRA!!

  • Avatar 2015-02-19 21:52 (3 år sen)

    På tiden att man tar till radikala grepp mot rökningen som kräver så många förtidiga dödsfall. Varför är t ex Finland bättre på att hantera rökning på allmän plats än Sverige.
    Dessutom släpper rökaren lättjefullt ner den lilla förargliga fimpen på marken. Det blir årligen många badkar fyllda med fimpar. Naturen tar 25 år på sig att återföra fimpen till kretsloppet.
    Ska bli så tacksam när rökningen avfasas ur samhället. Fick min barndom förstörd av föräldrarnas passiva rökning. DET ska små barn skyddas från.
    Trodsalt

  • Avatar BARA JAG 2015-02-19 22:37 (3 år sen)

    Det är så många fler förtidiga dödsfall av skiten vi släpper ut av kemikalier som INTE bryts ner i kretsloppet vilket fimpen gör eftersom det är naturligt växt som bryts ner snabbt och ÄR en del av kretsloppet! Det där kan jag som en erfaren odlare av grönt sedan många år..
    SPRITEN ÄR DEN STÖRSTA BOVEN! STOPPA DEN SAMTIDIGT SOM TOBAKEN SÅ BLIR DET RÄTTVIST!! DÅ RÄDDAR VI MÅNGA FLER LIV!ALLA VET VÄL VAD SPRITEN ORSAKAR, VÅLD, KRIMINALITET,GRISAR NER OCH STINKER O.S.V.

  • Avatar SurtantZ 2015-02-20 14:33 (3 år sen)

    Tummen upp!!

  • Avatar Britta 2015-03-4 06:10 (3 år sen)

    Rökning är det dummaste jag gjort. Är rökfri idag och nu vill jag skona mina barn och barnbarn. Men det är inte lätt att skydda de små när det blossas överallt på bla hållplatser, perronger och utanför entréer. Jag ser fram emot en förändring.

  • Avatar 2015-03-11 18:04 (3 år sen)

    Vill ni öka smuggel mer?

  • Avatar BARA JAG 2015-03-11 19:52 (3 år sen)

    Träffade en äldre dam när vi satt utanför MAXI och rökte och vi frågade henne om hon blev störd av röken? -Nej, sa hon som aldrig hade rökt i hela sitt liv!
    Hon sa att -de trevligaste människorna som hon hade träffat i sitt liv var just det rökare att samtala och umgås med! Jag blev rätt snopen för så kan det väl INTE vara?!! Det är väl BARA icke rökare som är glada och trevliga, eller? Mina barnbarn har föräldrar som inte röker men när de kom hem till oss sa jag till dem att hålla sig borta från röken och de svarade att jamen det luktar ju så gott, hi,hi!!

  • Avatar ingen suurtant 2015-03-11 20:11 (3 år sen)

    Det är de bästa som dör för tidigt, och de värsta blir kvar tyvärr!
    SLOPA SPRITEN PÅ OFFENTLIG PLATS! DRICK INTE NÄR BARNEN ÄR MED, FÖRST DÅ KAN MAN FÖRBJUDA RÖKNING!
    SPRITEN STINKER OCH ÄCKLIGA PARFYMER DET TÅLER INTE JAG, FÖRBJUD ALLT SOM STINKER!
    FÖRBJUD ALLT SOM ÄR ÄCKLIGT!!!

  • Avatar Jörgen 2015-03-17 00:48 (3 år sen)

    Ett fantastiskt exempel på överförmynderi, allt är farligt. fet mat, socker, bilkörning m.m. skall vi förbjuda det också?

  • Avatar Susanna 2015-09-8 18:05 (2 år sen)

    Jag välkomnar det här i allra högsta grad! Det finns ingen tid att förlora, genomför detta nu! Jag är så trött på att ständigt behöva dra i mej rök. När jag väntar på pendeln eller tunnelbanan, när jag ska gå på restaurang eller fik och vill sitta ute och njuta på sommaren. Det känns helt hopplöst att inte få slippa detta gissel! Helst skulle jag vilja att man förbjöd balkongrökning också. Var jag än har bott så har jag haft oturen att hamna bredvid eller ovanför storrökare. Jag är tvungen att springa in hela tiden. Ska det vara så? Varför vänta? Alla vet ju hur farligt detta är, det finns inga ursäkter. Varför ska jag som ickerökare tvingas få i mej allt gift ändå? Varför har jag ingen valfrihet och varför är det så viktigt att värna rökarnas frihet?


Annons
Annons
Annons
Annons