Hårdare tag för att fler ska sluta röka

Tio år efter att rökförbudet på krogen infördes är det nu dags att ta nästa steg mot ett rökfritt Sverige, anser folkhälsoministern. I en debattartikel på DN Debatt föreslår Gabriel Wikström (S) ytterligare åtgärder: Rökförbud på uteserveringar, exponeringsförbud i butiker och neutrala förpackningar.

Publicerad den: 2015-02-18
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Flera länder har satt upp slutdatum för när det ska vara fimpat en gång för alla och tobaksanvändningen ska ha fasats ut, och enligt debattartikeln ser regeringen positivt på målet om ett rökfritt Sverige år 2025. Men för att målet ska uppnås krävs kraftfulla åtgärder, menar Gabriel Wikström. Nu ska man utreda ett rökstopp på vissa allmänna platser, som uteserveringar, hållplatser, perronger och lekplatser.

”Rökfria miljöer skyddar icke-rökare från att utsättas för passiv rökning. De rökfria miljöerna stöder samtidigt de som vill sluta röka, gör att färre cigaretter blir rökta och minskar risken för återfall hos dem som har slutat”, skriver Wikström.

Regeringens utredare ska även titta på vad som kan förändras kring försäljningssituationen av tobaksvaror. Det kan komma att innebära att sådana varor inte får exponeras i butikerna och att förpackningarna måste göras neutrala för att inte locka till impulsköp.

Annons
Annons

”Särskilt påverkas ungdomars attityder kring rökning, vanor och viljan att experimentera med tobak. Personer som röker menar att ett förbud mot att exponera tobaksprodukter skulle underlätta för dem att sluta röka”, skriver Wikström i debattartikeln. 

Vad tycker du om ytterligare rökförbud? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Anna 2015-02-18 15:36 (4 år sen)

    Äntligen! Hoppas på rökförbud på balkonger också. Man kan inte använda sin egen balkong när man har rökande grannar.

  • Avatar William 2015-02-18 16:26 (4 år sen)

    Det är helt SJÄLVKLARA tag mot den publika rökningen.
    Mycket bra och fortsätt framåt i den linjen.

    SJÄLVKLART ska det även vara rökfritt på balkonger i hyreshus samt trädgårdar i radhus där grannen står och bolmar rakt in på andra familjer som sitter ute i det fina vädret och äter mat. Rätten MÅSTE vara på den ätande familjens rättighet och INTE på den rökande individens rätt att på sin egen tomt göra vad den vill. Rökmolnet kan jämföras med för hög volym på stereoanläggningen eller nåt motsv.
    EN STÖRNING FÖR GRANNSKAPET.

    Rättigheten att få röka kan ALDRIG gå före rätten att slippa rök i fri publik luft.

  • Avatar Anders 2015-02-18 16:45 (4 år sen)

    Äntligen.
    Det går inte en dag utan att jag hamnar i situationer där otrevlig, farlig rök ingår.
    Så detta är ett steg i rätt riktning.
    Jag ser helst att all rökning blir helt förbjudet.... Men, om det nu ska vara själv-valt ska det i sådana fall vara så att de som vill slippa, ska kunna göra det.

  • Avatar 2015-02-18 18:28 (4 år sen)

    Jag tycker att det är jättebra. Det är nog bara ett ofog att folk ska röka vid hållplatser och lekplatser osv. Det är jättejättebra

  • Avatar Viktoria 2015-02-18 19:05 (4 år sen)

    Ett angeläget steg mot målet. Men det måste gå mycket snabbare. Datumet för ett rökfritt Sverige, 2025, ligger alldeles för långt fram i tiden. Varför ska det vara så tidskrävande? Som andra skrivit måste det snarast också bli rökförbud på balkonger o dyl. I sitt eget hem ska man inte behöva utsättas för tobaksrök. Minst lika angeläget som på restauranger och andra allmänna platser. Inte ska man behöva gå hemifrån för att slippa andras rökning. Man måste också ta itu med alla fimpar som ligger som strössel på gator, torg, utanför tågstationer, i parker m m. Konstigt att den nedskräpningen är tillåten. Vet inte hur fimpar bryts ner men giftfritt lär det inte vara. Att polisen har svårt att hindra rökare att kasta fimpar är en dålig ursäkt, tycker jag. Vidare tycker jag att det snarast borde bli förbjudet att öht importera tobaksvaror.

  • Avatar Bodil Hedén 2015-02-18 20:49 (4 år sen)

    Jag tycker målet mot ett rökfritt Sverige är mycket mycket bra!! Det bästa jag hört på länge! Enda sättet att slippa alla faror och sjukvårdskostnader och dödsfall som rökningen orsakar är att ta bort cigaretter helt. De som röker har inget annat val än att sluta...och det är lättare att sluta om det inte finns cigaretter att köpa. De kommer må så mycket bättre med ett rökfritt liv. Möjligtvis kommer ett antal behöva sjukvård eller annan hjälp för att bli av med abstinens men det kommer kosta samhället och människan mindre än om de tillåts att fortsätta röka och därmed utsätta sig själv och andra för skada. De som slutat röka riskerar inte att falla dit igen om det inte finns cigaretter att köpa. De som aldrig börjat röka kommer aldrig att trilla dit heller och kommer inte sakna cigaretter, om det inte finns att köpa!
    Såå!! Jag är helt för att satsa på ett rökfritt Sverige! Eller varför inte en rökfri värld!?

    Som sagt det bästa jag hört regeringen fatta beslut om på länge!
    Kör hårt!

  • Avatar Magdalena 2015-02-18 21:16 (4 år sen)

    Låter som ett bra förslag!! Men tycker egentligen att eftersom cigaretter e så skadligt så borde d förbjudas helt. Själv e jag en fd storrökare med många återfall. Skulle för min egen skull önska att d förbjöds helt så slipper jag riskera mera återfall! För jag älskar tyvärr att röka..

  • Avatar Jan Lahti 2015-02-18 21:58 (4 år sen)

    En av de bästa reformerna någonsin!

  • Avatar Rökare 2015-02-18 22:09 (4 år sen)

    Idiotiskt
    vem ska då betala den skatten som rökare betalar
    Gör förbud mot alkohol också
    Alkoholister är mer irriterande än rök

  • Avatar Arne 2015-02-19 12:18 (4 år sen)

    Befria människan från tobak och alkohol. Förbjud skiten!


Annons
Annons
Annons