Fråga Doktorn

Fråga   Sex & relationer

Fråga: Att sluta med p-piller.

Jag har använt p-piller i 15 år. Ska nu sluta med det, efter kartans slut. Hur påverkas min kropp av det??? Jag har hört att man kan få acne. Hur lång tid kan det tänkas ta innan kroppen återhämtat sig och vant sig vid att inte fått i sig hormoner?? Tack På Förhand!!

Svar:

Hej!
Dagens p-piller är i förhållande till dåtidens p-piller mycket lågdoserade, vilket innebär att kropp snabbt återgår till en normal hormoncykel. Vid graviditet önskan blir flertalet kvinnor gravida, redan tre månader efter avslutad p-piller/hormonellt prev. -medel intag. Jag får uppfattningen av att du besvärats av acne innan du började med p-piller, vilket jag inte kan garantera att du inte får tillbaka. I bland kan dock ta upp mot ett år innan kroppen normaliserats och menscykeln återkommit regelbundet/oregelbundet.

Vänliga hälsningar,
Maria Hallström, Barnmorska

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Kll

2019-09-20 | 15:25

av Maria Strandberg

Syns Leukemi/annan typ av blodcancer/cancer vid ett vanligt blodprov

2019-09-30 | 13:27

av Maria Strandberg

Multipel Myelom

2019-09-30 | 13:32

av Maria Strandberg

Myelom och lång väntan på behandling

2019-09-30 | 14:45

av Maria Strandberg

KLL

2019-09-30 | 19:43

av Maria Strandberg

Myelom

2019-10-2 | 12:38

av Maria Strandberg

Högt järn, blodcancer

2019-10-2 | 12:44

av Maria Strandberg

Immunterapi

2019-10-2 | 13:01

av Maria Strandberg

MDS

2019-10-2 | 14:13

av Maria Strandberg

Några frågor om myelom

2019-10-2 | 15:41

av Maria Strandberg

Lymfom och pancreascancer

2019-10-2 | 17:23

av Maria Strandberg

Myelom, ärftlig?

2019-10-2 | 17:58

av Maria Strandberg

Symptom

2019-10-2 | 19:16

av Maria Strandberg

Cellförändringar

2019-10-2 | 19:32

av Maria Strandberg

Myelom

2019-10-2 | 22:19

av Maria Strandberg


Annons
Annons
Annons