Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

temporalis andnöd?

Jag är 65 år, kvinna,normalvikt och har temporalis artrit som är konstaterad. Jag äter cortison sedna 1,5 år men har inte lyckats komm under 15 mg. Blir bakslag varje gång men min läkare tycker jag borde ha kommit lägre ner i dosen. Sista månaderna har jag börjat få andnöd ganska ofta även när jag är stilla. Kan inte alls gå fort utan måste stanna ofta. Jag bör inte ha dålig kondition eftersom jag spelat golf i många år och fortfarande är aktiv efter min förmåga. Blivit mycket tröttare men har mindre värk men måste ändå äta värktabletter nästan varje dag. Skall det vara så? Jag känner mig som om jag inte vill besvära min läkare mer eftersom jag ser så frisk ut och det är många som har det mycket värre. Min sänka är bra men det är det enda prov som tas.

Svar:

Hej,
15 mg Prednisolon under så lång tid är en hög dos, och det är viktigt att man kommer ner i doser, helst till 5 mg. Du bör inte ha en sådan hög dos länge till om inte mycket starka skäl föreligger. Ibland kan man pröva att kombinera Prednisolon med andra antireumatiska mediciner. Frågan är vad det är du beskriver som bakslag. Har läkaren konstaterat att det är temporalisarterit eller muskelreumatism? Hos många patienter uppkommer muskelvärk när kortisondosen minskas, och detta beror inte på grundsjukdomen utan just på kortisonminskningen. Dessa besvär går snabbt över även på den lägre dosen. Att sänkan är normal talar för att man borde kunna få ner dosen.
Andnödsbesvären måste kontrolleras hos läkare så att man kan få en förklaring. Bl a röntgen av hjärta och lungor kan bli aktuellt samt även andra hjärtundersökningar om man misstänker att det beror på hjärtat.

Med vänlig hälsning Johan Frostegård, specialist i reumatologi, professor

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons