Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Tarmproblem vid reumatism?

Hej! Jag är en kvinna 50 år. Har fått diagnosen RA. Har haft det ca ett år har ont i handleder knä några fingerleder under foten vid en mindre tå. Tar naproxen mot värken de perioder jag har mycket ont. Undrar om man kan få problem med tarmen pga RA. Blir liksom inte klar vid toa besöken kan få gå flera ggr och det kommer bara lite. Ibland läcker det liksom. Man torkar och torkar, det tar liksom inte slut. Går man ut och torkar efter ett tag igen så är där mer. Det är inte så varje dag men ofta ofta. Vågar knappt vara ute och gå med andra är rädd att det ska hända då . Harr varit och kollat tarmen de hittar inget fel.

Svar:

Tack för frågan. Reumatoid artrit brukar inte ge de symtom du beskriver. Läkemedel kan ge symtom från tarm i form av lös mage så kankse du kan finna ett samband. Du måste nog ta upop detta med din doktor för ny bedömning om du inte får ordning på det hela .

Med vänliga hälsningar Esbjörn Larsson Reumatolog, överläkare.


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons