Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Stora blåmärken på armarna

Jag har använt Enbrel sedan den kom som licenspreparat. Jag får stora blåmärken på armarna efter sprutan. Tar 5 mg kortison. Är ofarligt säger reumatologen, men ser hemskt ut. Finns någon bot mot detta. Jag är 75 år och har haft RA i 25 år. Enbrel har hjälpt mig till ett drägligt leverne.

Svar:

Det var bra att höra att din sjukdom påverkats av Enbrel och att du fått ett drägligt levene som du skriver. Baksidan är att du får hudblödningar av sprutan. Det finns flera orsaker till det. Med ökad ålder blir huden skörare och det blir vanligare med hudblödningar oavsätt om man är sjuk eller frisk. Kortison påverkar också huden och patienter som använder kortison upplever mer besvär med blödningar än de som inte har kortison. Huden påverkas även av själva sjukdomen och patienter som har RA har generellt lite mer ömtålig hud. Slutligen kan antiinflammatoriska mediciner som Orudis, Naprosyn, Voltaren och andra liknande ge en påverkan på blodplättarna och deras förmåga att klibba fast vid varandra och täta skador på blodkärl. Det medför då att man blöder lättare, mer och längre.

Hälsningar
Ulla Lindqvist, överläkare

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons