Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Sjögrens syndrom

Hejsan, jag har Sjögrens syndrom. På somrarna blir jag svartfläckig i mitt ansikte. Jag har hört att det kan bero på min sjukdom och att jag skall undvika solljus pga av Sjögrens, att det kan bli biverkningar på de inre organen. Nu vill jag veta om det är så. Tack på förhand mvh nemo

Svar:

Vid Sjögrens syndrom liksom vid vissa andra reumatiska systemsjukdomar kan man få hudreaktioner och hudförändringar i samband med solexponering. Dessa är oftast rodnade, ibland med tendens till förtjockning. Om man har sådana problem bör man ta upp det med sin reumatolog för att få lämplig hjälp med solskydd och ev medicinering.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artrit bl a i knäna o nu fingerleder

2017-10-17 | 11:31

av Ulla Lindqvist

Reumatolog tar inte emot mej. Vad gör jag?

2017-10-17 | 11:53

av Ulla Lindqvist

Gikt eller Psoriasisartrit?

2017-10-17 | 12:14

av Ulla Lindqvist

Kan artriten ge symtom i tandköttet?

2017-10-17 | 12:38

av Ulla Lindqvist

polymyalgireumatica och psoriasisartrit samtidigt?

2017-10-17 | 12:24

av Ulla Lindqvist

Jag går på Treo Comp sedan 20 år tillbaka

2017-10-17 | 12:46

av Ulla Lindqvist

Biologiska läkemedel som inte påverkar levervären?

2017-10-17 | 15:24

av Ulla Lindqvist

Lågt blodvärde - följd av artriten?

2017-10-17 | 15:35

av Ulla Lindqvist

Kan psoriasis bädda för diabetes och hjärtinfarkt?

2017-10-17 | 15:54

av Ulla Lindqvist

Smärta - kan det vara psoriasis artrit?

2017-10-17 | 16:20

av Ulla Lindqvist

Psoriasisartrit, handartros eller annat?

2017-10-17 | 20:17

av Ulla Lindqvist

Tål inte de vanligaste preparaten

2017-10-17 | 23:57

av Ulla Lindqvist

HUR kunde detta ske trots Enbrel?

2017-10-18 | 19:14

av Ulla Lindqvist

Hjälp

2017-10-24 | 13:49

av Ulla Lindqvist

Finns det bättre medicin?

2017-10-18 | 00:14

av Ulla Lindqvist


Annons
Annons
Annons
Annons