Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Sarkoidos och RA. Finns det ett samband?

Jag är 73-årig man. För 11 år sen fick jag sarkoidos med engemang i CNS. När jag efter 7 veckor lämnade sjukhuset stod jag på 100 mg Prednisolon som trappades ner under året. Jag fick några skov med ledbesvär som följd. Varje försök att sätta ut kortisonet resulterade i ledbesvär (fötter o händer). De senaste åren har jag haft 5 - 7,5 mg och känt mig bra. I höst har jag dock fått tilltagande ledbesvär: händer,fötter axlar knän. Värst efternatt morgon. Symmetri. Någt förhöjd sänka. Pos reumatoid faktor. Remiss till reumatolog 23 jan. En årlig kontroll på lungmedicin gav inga som helst tecken på sarkoidosaktivitet. Där misstänkte man generaliserad artros. Mina frågor: Kan mina besvär hänga ihop med min gamla sarkoidos? Kan mitt långvariga bruk av Prednisolon (som gett mig diabetes) ha maskerat en ledåkomma (RA?) och om så kan lederna ha tagit skada.

Svar:

Hej, det viktiga är att en läkare med kunskaper inom reumatologi bedömer dina leder, om du har morgonstelhet, positiv reumafaktor samt artrit i flera olika leder, symmetriskt, sedan länge, så ligger reumatoid artrit nära till hands och måste som sagt uteslutas av en läkare med kunskaper i fältet. Låter inte som om det är sarkoidosen som ger besvär nu, inte något man misstänker i första hand. Prednisolon ger symtomlindring och dämpar eller tar helt bort artritbesvären hos många patienter i högre doser, vilka dock ger biverkningar med längre tids användning. om lederna tagit skada är något som man får ta ställning till efter undersökning, dels kliniskt, dels med röntgen av händer och
fötter, som kan ge information om detta.

Vänliga hälsningar Johan Frostegård, specialist i reumatologi,
professor

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons