Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Methotrexate- utebliven mens?

Hej! Har en fråga om Methotrexate. Har tagit det ca 3 månader nu och det funkar bra, men mensen har försvunnit, kan det vara en biverkning? Är inte gravid, gjort 3 tester. Är 40 år och mensen har alltid varit regebunden förut. Hade mens 2 veckor innan jag började behandlingen efter det inget, sätter det i samband med Methotrexate eftersom den försvann när jag började med det. Tacksam för svar! Vänlig hälsning

Svar:

Du har tagit metotrexate i 3 månader. Det är möjligt att det kan påverka Din mens, det förekommer mensrubbningar som ovanlig biverkan. För att vara riktigt säker bör man veta om Du har tagit andra mediciner samtidigt och naturligtvis vilken dos av metotrexate som Du tagit.

Hälsningar Ulla Lindqvist överläkare, reumatolog.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artrit bl a i knäna o nu fingerleder

2017-10-17 | 11:31

av Ulla Lindqvist

Reumatolog tar inte emot mej. Vad gör jag?

2017-10-17 | 11:53

av Ulla Lindqvist

Gikt eller Psoriasisartrit?

2017-10-17 | 12:14

av Ulla Lindqvist

Kan artriten ge symtom i tandköttet?

2017-10-17 | 12:38

av Ulla Lindqvist

polymyalgireumatica och psoriasisartrit samtidigt?

2017-10-17 | 12:24

av Ulla Lindqvist

Jag går på Treo Comp sedan 20 år tillbaka

2017-10-17 | 12:46

av Ulla Lindqvist

Biologiska läkemedel som inte påverkar levervären?

2017-10-17 | 15:24

av Ulla Lindqvist

Lågt blodvärde - följd av artriten?

2017-10-17 | 15:35

av Ulla Lindqvist

Kan psoriasis bädda för diabetes och hjärtinfarkt?

2017-10-17 | 15:54

av Ulla Lindqvist

Smärta - kan det vara psoriasis artrit?

2017-10-17 | 16:20

av Ulla Lindqvist

Psoriasisartrit, handartros eller annat?

2017-10-17 | 20:17

av Ulla Lindqvist

Tål inte de vanligaste preparaten

2017-10-17 | 23:57

av Ulla Lindqvist

HUR kunde detta ske trots Enbrel?

2017-10-18 | 19:14

av Ulla Lindqvist

Hjälp

2017-10-24 | 13:49

av Ulla Lindqvist

Finns det bättre medicin?

2017-10-18 | 00:14

av Ulla Lindqvist


Annons
Annons
Annons
Annons