Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Mag problem av medicinen?

Hej jag är en 38 årig kvinna som funderar er några symtom jag har. Värkproblem i ländrygg har jag haft från och till imånga år. Har även problem med axlarna som jag har fått kortisonsprutor för (inflamation i muskelfästet.) Är nu under utredning för att kolla om jag har bechterew. Under dem sex senaste veckorna har jag haft problem med magen jag blir illamående får halsbränna och måste gå på toaletten flera gånger om dagen. Den medicin jag nu äter heter orudis retard 200mg som jag tar 1gång om dagen. Tror du att det är medicinen jag äter som jag får problem imagen av. Träffade en AT läkare på vc som tyckte att jag kunde vänta några veckor till. Men jag känner inte att det fungerar. Har du några råd om vad jag själv kan göra med min mage?

Svar:

Tack för frågan. De symtom med sura uppstötningar och lös mage kan vara orsakat av Orudis Retard. Du bör nog göra ett uppehåll med medicinen och kanske ta magsårsmedicin till dess symtomen lugnar sig. Jag tycker du bör diskutera detta med din doktor och det kan vara klokt att undersöka magsäcken med gastroskopi för att se att klargöra diagnosen. Nr sedan magen är i ordning kan man försöka igen med Orudis kombinerat med magsårsmedicin.

För några år sedan kom en variant av antiinflammatorisk medicin som gav väsentligt mindre magbesvär, de så kallade coxiberna. Exempel på dessa läkemedel är Celebra och Arcoxia som för en del patienter kan vara en bra behandling. Antiinflammatoriska läkemedel har visat sig öka risken för proppar i blodbanan och har man haft det tidigare eller har riskfaktorer för detta får man försöka hitta andra behandlingar som hjälper.

Alvedon/Panodil kan lindra dina symtom men ofta ger det vid kraftigare smärta otillräcklig effekt. Ibland kan sjukgymnastiska behandlingar vara det som har bäst effekt och mints med biverkningar. Mitt råd nu är att du kontaktar din läkare för hjälp.

Med vänlig hälsning
Esbjörn Larsson
Reumatolog, överläkare.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artrit bl a i knäna o nu fingerleder

2017-10-17 | 11:31

av Ulla Lindqvist

Reumatolog tar inte emot mej. Vad gör jag?

2017-10-17 | 11:53

av Ulla Lindqvist

Gikt eller Psoriasisartrit?

2017-10-17 | 12:14

av Ulla Lindqvist

Kan artriten ge symtom i tandköttet?

2017-10-17 | 12:38

av Ulla Lindqvist

polymyalgireumatica och psoriasisartrit samtidigt?

2017-10-17 | 12:24

av Ulla Lindqvist

Jag går på Treo Comp sedan 20 år tillbaka

2017-10-17 | 12:46

av Ulla Lindqvist

Biologiska läkemedel som inte påverkar levervären?

2017-10-17 | 15:24

av Ulla Lindqvist

Lågt blodvärde - följd av artriten?

2017-10-17 | 15:35

av Ulla Lindqvist

Kan psoriasis bädda för diabetes och hjärtinfarkt?

2017-10-17 | 15:54

av Ulla Lindqvist

Smärta - kan det vara psoriasis artrit?

2017-10-17 | 16:20

av Ulla Lindqvist

Psoriasisartrit, handartros eller annat?

2017-10-17 | 20:17

av Ulla Lindqvist

Tål inte de vanligaste preparaten

2017-10-17 | 23:57

av Ulla Lindqvist

HUR kunde detta ske trots Enbrel?

2017-10-18 | 19:14

av Ulla Lindqvist

Hjälp

2017-10-24 | 13:49

av Ulla Lindqvist

Finns det bättre medicin?

2017-10-18 | 00:14

av Ulla Lindqvist


Annons
Annons
Annons
Annons