Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

kan en person med RA få psoriasis?

Man har alltid läst om det motsatta, att en person med psoriasis kan få psoriasis artrit, men kan det vara tvärtom med tanke på att båda sjukdomarna är autoimmuna? Har fått ett utslag på benet/ankeln som är riktigt röd, torr och fjällar och som bara blir större. Har inte ont av det mer än att det inte är så fint att titta på. Om det nu är psoriasis, kan det bli hjälpt av min remicade-behandling som jag får var 5:e vecka?

Svar:

Du bör diskutera om hudutslaget kan vara en biverkan av Remicade. Det händer att Remicade framkallar Psoriasis på huden. En bedömning av en hudläkare kan vara väsentlig. Fråga din reumatolog. Jag misstänker att den här förklaringen är mer sannolik än att du utvecklat psoriasisartrit.

Med vänlig hälsning
Per Larsson
överläkare

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons