Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Hur kan jag lindra illamåendet vid methotrexate medicinering?

Hej, jag är kvinna, 41 år och har haft RA sedan 4 år. Jag behandlas med 8 tabl/v methotrexate och är i princip symptomfri förutom att jag mår illa av tabletterna och har en del yrsel. Varje vecka illamående i två dagar är lite jobbigt med fullt upp och tre barn. min läkare informerade om att man kan själv ta metotrexate som injektion och att det skulle hjälpa på illamåendebiverkan. Jag är lite tveksam och skulle vara tacksam för en "second opinion". Finns något annat sätt att bli kvitt illamående? Bästa hälsningar och hopp om svar.

Svar:

Tack för frågan. Injektion av methotrexat kan ge mindre illamående, ett annat sätt som ibland kan hjälpa är att sprida på tabletterna lite, man kan ta 4 tabletter på onsdag kväll och fyra tabletter på torsdag kväll.( Man bör ta dosen
under inom 24 timmar).

Ett annat sätt kan vara att ta folacin fler dagar i vecka utom dagar då methotrexat tages. Ibland kan man även prova en mindre dosminskning kanske 6-7 tabletter räcker. Du måste diskutera dettta med behandlande doktor.

Med vänlig hälsning Esbjörn Larsson Överläkare, Reumatolog.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons