Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Har RA, men blir sämre med ökad stelhet och mycket värk. Ska jag byta medicin?

Jag är 63 år och fick RA konstaterad för c:a 2 år sedan. Först hade jag Malariamedicin och sen fick jag Methotrexate som jag snart haft i ett år nu. Malariamedicinen har man tagit bort för mig. Jag tar nu 5-6 tabletter per vecka av Methotab. Jag har de senaste månaderna märkt att jag blivit sämre och har väldigt mycket stelhet och mycket värk. När jag vaknar är jag aldrig utsövd utan har ont och är öm och det värker. Efter 3-4 timmar känns det bättre. Jag tycker jag blivit sämre än tidigare och undrar om jag verkligen ska fortsätta med Methotab? Jag mår inte heller så bra av medicinen. Får ofta halsbränna och huvudvärk och allmän olustkänsla. Jag tar Omeprazol men jag tycker det hjälper dålilgt. Tar också ofta starka tabletter mot värk t ex Citodon när det är som värst och annars Alvedon eller Panodil men de verkar knappt på mig längre. Citodon verkar det som jag vant mig vid för de hjälper inte alls så bra som tidigare. Brukar ta Citodon 2 st ungefär 2 -3 ggr per vecka. Ska jag kontakta Reumatologen igen för att kanske få ny medicin?

Svar:

Hej,

Metotrexate har man inom reumatologin god erfarenhet av, och trenden på senare år har varit att öka doserna, 20 mg dvs 8 tabletter per vecka är en vanlig dos.

Jag tycker det är viktigt att din reumatolog bedömer om dosen ska ökas eller om annan medicin, som TNF-hämmande läkemedel, ska användas.

Med vänlig hälsning,
Johan Frostegård,
reumatolog och professor i medicin

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons