Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Biverkan av de nya medicinerna

Hej! Min fråga gäller min sambo som har diagnosen juvenil kronisk artrit. Han har sedan ca fem år tillbaka behandlats med Enbrel med mycket goda resultat, i höstas fick han plötsligt hudutslag som härleddes till medicinen varför han tvingades sluta med den. Nyligen fick han istället pröva Humira varpå hudreaktionerna dök upp igen, lite kraftigare den här gången. Min fråga gäller om detta är vanligt och om man kan behandla med dessa preparat i alla fall och kombinera det med något som lugnar överkänsligheten. Jag undrar också om det finns andra "nyare " former av läkemedel att ta till istället då han prövat många av de äldre inkl metothrexat och detta inte fungerar. Med vänliga Hälsningar och förhoppningar om svar.

Svar:

Tack för frågan
Allergi mot mediciner kan komma närhelst under en behandling och det innebär oftast att man får avbryta behandlingen. Ibland om det är tvunget att använda medicinen kan man förbehandla med olika mediciner .tex kortison prepat och antihistaminer samt paracetamol, detta gör vi t.ex vid reaktioner mot den tredje antiTNF behandlingen infliximab/Remicade. Är det så att din sambo behöver behandlingen kan man prova Remicade och förbehandla enligt ovan, Det kommer nya mediciner framöver under tiden kan det vara värt att pröva de som finns om inte Remicade skulle fungera tex Il-1 påverkande medicin som Kineret/Anakinra. Din sambo bör förståss diskutera med sin reumatolog om de behandlingar som kan övervägas.

Med vänlig hälsning Esbjörn Larsson Reumatolog.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons