Forum Reumatism


medecinering??

Hej på er jag skulle vilja veta lite om det är någon som ligger på en dos av 40mg "Prednisolon Pfizer" tycker jag mår så konstigt nu, förra året fick jag "Plymyalgia reumatika" fick då dosen av samma medecin på 17,5mg måde då mycket bra, börja sedan efter ca 2mån att trappa ner, förra veckan har jag fått diagnosen "Temporalisarterit" fick då gå upp på en dos av 40mg direkt var då nere på 5mg som underhålls dos, jag har hjätklappning, känns som blodtrycket far upp i taket, seg i huvudet lite förvirrad, svårt med sammårdning, håller på med 100saker sammtidigt, mycket trött, kommer det att gå över heller ska det vara så här tills jag kommer ner på lägre doser, ska trappa ner med 1.25mg var 14dag, blir även mycket torr i huden, händer spricker av sig självt, finss det några bra tipps mot detta (någon bra salva?) Mvh Kila

Hej! Om du inte redan gjort det, prova gärna att ställa din fråga via vår kostnadsfria tjänst Fråga Doktorn: http://www.netdoktor.se/?_PageId=4&Tab=Questions Kanske kan någon av Netdoktors experter ge dig svar? Med vänliga hälsningar, Björn Norestig Redaktionen Netdoktor


Hej! Jag har också i perioder haft höga doser 50 som mest i tablettform, högre intravenöst på sjukhus. Känner igen det där med hjärklappning, darrig, knepig i huvudet, fumlig, påbörjar flera projekt samtidigt och glömmer bort att slutföra sysslorna osv. Speedad helt enkelt (tror hjärklappningen och blodtrycker kommer därav) Det ger verkligen en märklig känsla i kroppen. Trötthet däremot brukar för mig komma takt med dosminskningen. Samtidigt kan det likväl vara så att sjukdomen i sig ger mkt av de konstiga symtomen man har. Det är ju när man har mkt sjukdomsaktivitet man får såna doser kortison. Hoppas du börjar få ordning med kroppen snart!


En jobbarkompis har polymyalgi eller vad det heter och gick på jättehöga doser kortison, hon var helt avtrubbad. Hon säger att det är först nu när jag sänkt dosen kortison som jag fungerar och jag mår bättre.

Annons
Annons
Annons