Intervju | Artros

Experten: Träna trots smärta vid artros

”Ta lite smärtstillande och vila.” Det har varit ett vanligt råd till personer med artros. Helt fel, menar professorn och ortopeden Leif Dahlberg. Träning bygger upp muskler och brosk och lindrar artrosen – även om det kan göra ont.

Publicerad den: 2015-02-10
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

När det gäller artros och många andra besvär med muskler och skelett behöver vi programmera om hjärnan och inte vara så rädda för smärta, säger Leif Dahlberg.– Vi människor har den egenheten att vi vill ge vika när det blir besvärligt. När det gäller artros och många andra besvär med muskler och skelett behöver vi programmera om hjärnan och inte vara så rädda för smärta, säger Leif Dahlberg.

Motion kan lindra eller bromsa artros

Länge ansågs artros vara en sjukdom som bara kunde sluta med protes. Numera vet man att inte alla med artros blir sämre och att protes inte heller alltid är den bästa lösningen. Istället har studie efter studie pekat på att motion kan lindra eller bromsa symtomen. Ändå ses fortfarande kniven ofta som den enda lösningen inom sjukvården, anser Leif Dahlberg.

– Visst kan en protes till ett artrosknä vara rätt för en viss patient vid en viss tidpunkt, men kniven botar inte all smärta och är inte alltid det bästa alternativet. Ofta kan motion minska symtomen så mycket att man slipper genomgå en operation.

Annons
Annons

Vilken form av motion som är bäst för en artrosled är individuellt och beror också på vilken led artrosen sitter i. Har man artros i höften behöver man ofta mycket rörlighetsträning, medan artros i ett knä ofta kräver mer muskelträning.

Rangordna artrosvärken

Men visst finns det gränser. Om man har en inflammation med ömhet, svullnad och rodnad kring en led ska man inte påfresta den. När man däremot har ont utan att det syns någonting lindras värken i de allra flesta fall av motion, menar Leif Dahlberg. Han brukar be sina patienter att rangordna smärtan utefter en tiogradig skala.

– Om tio är så mycket smärta som du kan tänka dig ska du inte ha ondare än en femma av din träning, och smärtan ska inte öka dagarna efter träningstillfället. Det är helt okej att träna om du har lite ont, men om du exempelvis börjar halta ska hältan minska eller gå över under det närmaste dygnet.

Annons
Annons

Motion viktigare än viktnedgång vid artros

Artros kan orsakas av flera olika faktorer, såsom övervikt, låg muskelstyrka eller tidigare skador på leden. En vanlig uppfattning är att artros per automatik kommer när man blir gammal.

– Det hör man överallt: ”Artros är en åldersåkomma och inget att göra åt.” Men så är det inte alls. Det handlar ju om hur länge ens kropp har utsatts för olika riskfaktorer. Oberoende av hur gammal man är ska man försöka göra något åt de här faktorerna, först och främst genom att hålla igång rörligheten, stärka musklerna och minska stillasittandet.

Många artrospatienter får även höra att de behöver äta bättre för att gå ner i vikt, men även det rådet vill Leif Dahlberg nyansera.

– Det är absolut viktigt att se över sin kost, men för vissa patienter blir det en låsning när de får höra att de måste banta. Det är ju ofta precis det de har försökt i många år utan att lyckas. Strunta i om du går ner i vikt eller inte och satsa istället på att röra på dig. Om du är stark och har mycket muskler klarar du också av att bära upp din övervikt så att lederna inte blir så tungt belastade. Det är lättare att minska artrossmärtan genom att bygga upp musklerna än genom att minska i vikt. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons