Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Utsättningssymtom av mirtazapin?

För fem veckor sedan slutade jag helt med mirtazapin som jag ätit i sex månader för min utmattningsdepression, som bröt ut efter min förlossning. Jag trappade ut medicinen under en 5v period, som mest var jag uppe i 15mg. En vecka efter utsättandet fick jag jätte svårt att sova och har det fortfarande, flera veckor senare. På nätterna känner jag mej klarvaken fast ändå övertrött på ngt sätt, har rycknigar i armar och ben och känner mej lite uppjagad, oerhört jobbigt. Innan jag började medicinera hade jag inte sömnproblem och inte heller under tiden jag medicinerade. Lider inte heller av ångest. Även om en viss del av utmattningen finns kvar, så anser jag mej nu ändå ganska harmonisk, förstår inte varför jag har så enorma sömnproblem(om det nu skulle bero på mej själv) Mina frågor är: Kan man få långvariga sömnproblem, som ett utsättningssymtom av mirtazapin? När i så fall blir kroppen återställd? (Vill även tillägga att jag har varit oerhört känslig mot alla mediciner i hela mitt liv.)

Svar:

När det gäller mirtazapin är det i grunden en antidepressiv medicin. Den har också en del biverkningar. Bl a trötthet. Den biverkan gör att mirtazapin för många förbättrar sömnen. du skriver att du slutade ta mirtazapin för ca 5 veckor sedan, och att sömnen sedan dess inte varit bra. Det låter inte som man skulle vilja kalla det för ett "utsättningssymtom" av mirtazapin. Det brukar inte se ut på det sättet.

Däremot kan man tänka sig att när du medicinerade med mirtazapin har din sömnhygien/sömnvanor förändrats. Ändrade tider då du går upp och/eller lägger dig? Förändrad aktivitet på dagen? Annan oro av psykosocial natur? Mitt förslag är att du kontaktar Din vårdcentral och beskriver ditt problem.

Ofta finns det någon på vårdcentralen som kan hjälpa till med sömnhygieniska råd, så din sömn fungerar som den gjort tidigare. Det blir ofta en ond cirkel man sover sämre, och då blir man orolig över att man sover sämre, vilket leder till att man sover sämre. osv. Det cirkeln kan man säkert hjälpa Dig att komma tillrätta med.

Vänliga hälsningar
Anders Berntsson
chefsöverläkare inom psykiatri

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Kognitiva nedsättningar - bestående?

2011-08-28 | 11:49

av Jan Wålinder

Hur stöttar man en utbränd/deprimerad

2011-06-30 | 11:48

av Jan Wålinder

stress

2011-05-16 | 00:23

av Jan Wålinder

Får hjärtat sota för stressen?

2011-03-29 | 21:00

av Jan Wålinder

Fysiskt eller psykiskt relaterat

2011-02-23 | 11:02

av Jan Wålinder

Stress

2011-01-24 | 11:18

av Jan Wålinder

Mardrömmar sömnbrist biverkningar?

2010-11-18 | 15:08

av Jan Wålinder

Sömnbrist

2010-10-29 | 15:18

av Jan Wålinder

Hur lär man sig hantera stress-symptom

2010-09-1 | 15:48

av Jan Wålinder

stress, oro och ångest!

2010-08-26 | 10:40

av Jan Wålinder

hjärnfunktioner efter utbrändhet

2010-07-20 | 09:13

av Jan Wålinder

Kan man må så fysiskt dåligt???

2010-06-24 | 08:27

av Jan Wålinder

Stress och immunförsvar?

2010-05-12 | 12:35

av Jan Wålinder

behöver hjälp

2010-04-8 | 19:16

av Jan Wålinder

Svullen lymfkörtel av stress?

2009-12-22 | 22:27

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons