Hälsotips: Stress och utbrändhet

Fundera igenom hur du fördelar din tid. Se till att arbete och högt tempo balanseras av vila och återhämtning.
Annons

Hitta en avkopplingsmetod som passar dig, välj mellan till exempel yoga, meditation, promenader, ett bad, en bra bok eller lugn musik. Se till att ta en halvtimmes paus med lugn och ro varje dag.

Tänk på hur du andas. Du kan pröva att räkna dina andetag och andas djupt då du känner dig stressad. Det är lättare att slappna av om du andas med djupare bukandetag istället för snabba andetag i bröstkorgen. På så sätt ”lurar” du kroppen att koppla av.'

Byt ut kaffe och te mot vatten och rött te. Koffein gör dig ännu mer stressad. Fyll istället på vätskedepåerna med vanligt vatten. Rött te ger dig dessutom en dos nyttiga antioxidanter och mineraler.

Annons
Annons

Motionera mera, träning motverkar stress. Hitta en motionsform som passar dig. Kanske är lugnare varianter som yoga och pilates att föredra framför aerobics eller styrketräning?

Skaffa ett husdjur. Hundar kan till exempel sänka blodtrycket hos sina hussar och mattar. Då du klappar en hund eller annat pälsdjur utsöndrar din kropp oxytocin som är ett lugnande hormon.

Är du sjukvårdspersonal?
Läs mer om stressyndrom på NetdoktorPro »

Annons
Annons
Annons
Annons