Fråga Psykologen

Fråga   Psykiatri

Medicin och trötthet

Jag undrar lite hur man känner sig när man börjar med Fluoxetin sandoz 20mg och atarax 10mg? Jag är en tjej på 15 år som äter dessa mediciner pga panikångest, depression, ocd och ptsd. Jag började med dessa idag, tog en fluoxetin sandoz och en atarax runt 9.00 och sen efter ett tag somnade jag och sov till 13.00, kan detta vara en effekt av medicinen?

Svar:

Hej! Du är 15 år och har fått medicin mot svår depression (Fluoxetin sandoz) och ångest (Atarax). Fluoxetin sandoz ska bara ges till barn under 18 år om psykologisk behandling inte fungerar. Atarax ges till barn enbart som komplement till psykologisk behandling. Din fråga är om du kan bli trött som effekt av medicinen. Ja, absolut. Du blir både trött av tabletterna, men även av att din oro och ångest släpper. Så det är ju skönt att du kan sova och kanske få lite mer energi att hantera dina depressiva tankar. Jag utgår ifrån att du har fått tabletterna utskrivna av specialistläkare på BUP, och att du regelbundet går i samtalsterapi där. Om det inte är fallet, bör dina föräldrar/vårdnadshavare ta kontakt med BUP i din kommun för dig så du och din familj kan komma igång med samtalsstöd för att hjälpa dig att må bättre. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Anne


Annons
Annons
Annons
Annons