Fråga Psykologen

Fråga   Psykiatri

Konstig sömn

Ibland när jag precis ska somna så rycker det till i mina ben så jag vaknar med ett ryck. Detta inträffar oftast om jag har tränat hårt eller druckit alkohol. Ibland så vaknar jag även väldigt plötsligt om jag sovit djupt och känner mig desorienterad. Det tar ett tag innan jag kan tänka klart och jag kommer inte på enkla saker som tex vad det är för dag. En gång när jag vaknade sådär plötsligt så tog det några sekunder innan jag kom på min sambos namn. Det gjorde att jag blev rädd, så nu har jag fått som ett tvång att alltid tänka hans namn och även rabbla andra saker i huvudet som mitt telefonnummer, min kod till bankkortet mm precis när jag är nyvaken bara för att testa så att informationen inte har försvunnit för gott under sömnen. Det har hänt flera gånger att jag inte kommer på det dem första sekunderna. Att det liksom går trögt att få fram tanken. Då blir jag jättestressad och hjärtat hamrar och jag får en panikattack. Jag kan tom resa mig upp i sängen med ett ryck och titta framför mig. Men ändå känns det som att hjärnan inte är vaken fast kroppen är det. Det är en väldigt otäck känsla. Är detta någonting farligt?

Svar:

Hej! Sista frågan först - både ja och nej. Det du beskriver är ju inte farligt i sig själv, men konsekvensen kan vara att du gör saker i halvvaket tillstånd på impuls som inte behöver vara bra. Det är hellre inte bra att du börjar få tvångstankar och tvångshandlingar av ångesten detta har väckt hos dig. Jag kan lugna dig med att försäkra att lagrad information i hjärnan inte försvinner under natten. Det är en förhastat slutsats av en incident som skrämde dig. Att du den gången inte kom ihåg vad din sambo heter, förstår jag att skrämde dig. Men det betyder inte att det faktiskt var farligt. Det finns många orsaker till varför man kan glömma saker tillfälligt, som stress, alkohol, droger, medicin, sjukdom som feber osv. Vad det var i ditt fall är kanske svårt att säkerställa i eftertid, men om du tänker efter kanske du kan hitta ledtrådar? När du nu försöker tänka ut saker när du vaknar, gör dig stressad - och du får mer problem med att känna dig fräsch i huvudet. Detta blir en ond cirkel, och du får slutligen en så allvarlig ångest att du jobbar dig till tvångsbeteenden och panik. Detta måste du ta tag i, och försöka vända innan konsekvenserna blir långt allvarligare än själva ursprungsproblemet. Nu när du vet att detta inte är farligt, hoppas jag att du kan slappna av och inte oroa dig lika mycket. Om du blir orolig, får du inte göra dessa s k säkerhetsbeteenderna som ökar din ångest - som tvångshandlingar och feltolkningar av kroppsliga signaler. Det kan vara svårt att klara själv, så gå gärna till en legitimerad psykolog med KBT-inriktning några gångar för att få en bra start. Så för att summera - konsekvenserna är långt allvarligare än själva grundproblemet, och det som är farligt här är att du skaffar dig en ångestsjukdom av att du överdriver risktänkandet och säkerhetsbeteenden. Jag hoppas du kan vända detta nu, innan du utvecklar en fullfjädrat OCD - obsessive compulsive disorder - tvångssyndrom. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Anne


Annons
Annons
Annons
Annons