Forum Psykiatri


Xanor beroende

Har tagit Xanor i 8 år och vill inget annat än sluta. Vill försöka på egen hand men det går inget vidare..

sök dig till psykiatrin/vårdcentralen, så kan du få en remiss till en beroendeklinik. det är så gott som dömt att misslyckas att försöka sluta på egen hand (försökt själv). det är supertufft att sluta, men sen mår man så mkt bättre! kämpa på...


Men finns det INGEN som har klarat det?? Har inte råd eller tid att bli sjukskriven eller dålig. Jag har bestämt mig för att bli fri från beroendet, det måste gå. Skulle behöva råd om hur jag ska trappa ner och vilka "alternativa" preparat som kan lindra.


Jag missbrukade olika benzo under 30 års tid. Mest sobril, mogadon men även valium, apozepamo rohypnol. För ca 5 år sedan började jag försöka sluta. Slutade köpa svart och slutade med mogadonet, som jag bara använde i berusningssyfte. Men konsekvensen blev att jag började supa mer. Tidigare helgkonsumtion blev mer. Veckodagar spelade ingen roll. Jag höll på att supa ihjäl mig. Kom tack o lov till ett behandlingshem. Trappade ned till 0 på 3 veckor. Hyperstressad men det gick. Tog återfall (sobril) samma dag jag kom hem. Fick börja öppenvård för 2 år se´n. Har nu varit alkohol- o pillerfri sedan 1 juli 2009. Har haft abstinenskänningar i (känns det som) hela kroppen. Värst har varit stressen (trodde jag skulle "koka" över), yrselliknande ostadighetskänsla, muskelvärk som lett till(?) reumatism, inkontinens och senare mer känslomässiga problem. Vem är jag? Vad känner jag? Är jag arg eller ledsen? Kan jag känna glädje, tacksamhet? Är jag känslokall? Sådana frågor började dyka upp? De fysiska broblemen kom i perioder, men var för varje gång lindigare. Jag har fortfarande känslomässiga problem. Men efter ett liv i missbruk o beroende är det väl naturligt. Jag är så glad o lättad varje morgon jag vaknar och INTE behöver börja söka efter piller vid sängen. LYCKA TILL!!! DET GÅR!!! Hasselo


Mycket tacksam för ditt inlägg!!


Jag har en vän som klarade det! Han kontaktade psykiatrin och fick en samtalskontakt som han gick till en gång i veckan, han berättade att det behövdes för han hade liksom "skjutit upp" känslor som blev bedövade av bensot. Han är en stark kille så det gick rätt snabbt, 6 månader utan men fortfarande samtalskontakt och fick ssri, zoloft tror jag de hette.. Jag tror att du kommer klara det galant, men var beredd på att känna smärta, och våga ta emot hjälp. Lycka till! Kram Evelina


Varför utsätter man sig för o missbruka xanor??Man vet att den är beroendeframkallande o man mår ej bättre av o ta fler än läkaren sagt. Xanor är en bra medicin i ett svårt ångest tillstånd o psykisk ohälsa men ni som missbrukar den förstör för andra som kan hantera dosen o mår bra o har ett drägligt liv.Alla måste ta ansvar för sitt eget agerande. Bevisat att missbrukar man tex.xanor har man en drog o missbruks risk inom sig.Många blir tyvärr alkolister då de slutat med xanor. Gå i terapi o utsätt er ej för missbruk som kan förstöra livet o en sorg för anhöriga. Hjälp finns alltid att få!!! Lycka till!!!!!


xanor är ett rävgift, jag åt xanor depo 2mg 2ggr om dagen det var jätte jobbigt att sluta låg inne då fick stesolid under tiden, det var jätte jobbigt men jag klarade det och det gör du med lycka till


Xanor är absolut inget rävgift!!! För den som tar den under läkar kontroll o ordination är den stor hjälp för många att kunna leva ett drägligt liv.Man blir absolut ej lyckligare av o behöva ta xanor men det är en hjälp mot panik attackerna o mycket svår ångest. Självklart ska detta ske i samband med KBT eller annan samtals form. Det finns dock inte bara en medicin som är bra för alla.Stesolid,iktorivil,oscascand mm.är också ett narkotiskt läkemdel. Alla dessa mediciner är beroende framkallande om man ej sköter dosen rätt.


Har själv ätit benzopreparat 25år men slutat. Be om hjälp med att trappa ner få ett chema och kanske tom låta dom ge dig dosen så du inte tar mer. Detta kan öppenvården sköta inte ett måste att beroendeenheten gör det. Var beredd på att det tar tid då dessa preparat är extremt beroendeframkallande. Jag trappade ner i över ett år innan jag helt slutade och även om dosen då var microliten hade jag abstinenskänningar men klarade av dom. Det satt i ca 1 år efter jag slutat men man klarar jobba med det...lycka till bara bestäm dig så fixar du det


ps: du kanske tillhör den envetna typen som trots allt klarar det själv... börja med att trappa ner små doser typ en 1/4 var 3-4 vecka får du kramper dyligt minska till 1/8 del. När du väl är nere på 1/4-1/8 dels dos och dags att bryta helt börjar det jobbiga! Man får mer ångest värk deppighet m.m men det får man härda ut med. Däremot muskelkramper ska man inte härda ut då får man hellre ta 1/16 dels dos och testa igen att bryta...


det var en konstig fråga varför utsätter man sig för att missbruka exanor? ja varför börjar folk missbruka vad det än är dom missbrukar säkerligen har du något själv du missbrukar mat,cigg eller socker tycker det där lät väldigt nerklankande till mitt svar: det som är lite knepigt med exanor är att dom inte är delbara vad jag mins så det är svårt att trappa ner på samma sätt som tex sobril..men som millan skrev var bra... jag har själv slutat med dom och det gick bra


Hej Jeansboy! Skönt att du vill sluta med xanor men gör det förstiktigt alltså du får trappa ner lungt på dem annart kan du få akut abstinens på dem. När du kommer ner till 1 tablett xanor så saxar du in stesolid just därför att stesoliden är enklare att trappa ner och ut på. Varför tog du xanor? Hur länge har du ätit dem? Vilken dos står du på idag? Har du frågor och funderingar om hur du går till väga får du gärna ta kontakt med mig på RFHL i göteborg. Jag heter Mikael och jobbar med dessa frågor. har varit läkemedelmissbrukare och alkoholist har missbrukat i 15 år tid, men tack och lov varit fri ifrån dettahelvete i 13 år nu. Mvh Mikael the Fighter

Annons
Annons
Annons