Forum Psykiatri


Tryptizol mot depp och ångest

Hej Jag har försökt att hitta någon som beskriver sina erfarenheter av att trappa ut medicinen tryptizol i samband med depression och ångest. Har haft medicinen i 1.5år och det funkade hyggligt i början men på senare tid har biverkningarna blivit för besvärliga. Har ätit runt 100mg per dag och började trappa ner med 12.5mg första veckan och tog bort ytterligare 12.5mg för en och en halv vecka sedan. Det gick helt ok fram tills för några dagar sedan. Då kom en jobbig trötthet och svaghetskänsla i kroppen, svårt att fokusera om blicken och lättare yrsel. Magen har börjat strula med magknip, diarré samt en del illamående och halsbränna. Skall inte säga att jag känner mig deprimerad igen men det är inte direkt klackarna i taket med ovanstående symptom. Tröttheten,yrseln och magsmärtorna ger en hel del ångest eftersom dagens göromål blir aningens besvärligare. I fass står det något om att utsättningssymptom börjar visa sig inom 2 veckor och det stämmer på sätt och vis in på min situation men jag har bara plockat bort 25% av dosen än. Givetvis skulle jag ta upp detta med min behandlande läkare men han har slutat och jag får ingen ny "på kort sikt". Blev rekommenderad vårdcentralen men vid besök satte sig läkaren och läste igenom fass. Förstår att man inte kan kunna allt men som patient känns det bättre om det finns lite erfarenhet. Detta är anledningen till att jag trappar ut den här medicinen på egen hand. Vet att allt är individuellt men jag undrar ändå. Verkar vara sjukt ovanligt med tryptizol mot depression och ångest för jag hittar som sagt ingen som har skrivit eller frågat om det på nätet

Jag trappade ur från 200 mg tryptizol men åt inte lika länge som du, drygt 6 månader tror jag och sedan en ganska snabb utsättning på 4 veckor. Slutade pga att jag inte tålde höjningarna (nässelutslag) och minns inga speciella symtom under utsättningen. Däremot en tid efteråt då jag kräktes mycket och fick elektiska stötar i huvudet. Jag hade en erfarenen psykiatriker vid den tiden men det hjälpte inte så mycket utan det vara "bara" att bita ihop enligt honom. Det går över är enda trösten men tog tid, vet inte hur länge eftersom jag efter en tid började med voxra och då "blandades" insättning och utsättnings symtomen. Hoppas du snart känner dig bättre.


Tack lynx. Det där lät inte som en semester precis :(. Alltid svårt att värdera det som händer i kroppen hurvida det är biverkningar eller annat som spökar

Annons
Annons
Annons