Forum Psykiatri


nedtrappning?

Jag tänkte höra om någon har haft mkt problem vid utsättning av Paroxetin eller Fluanxol? Jag är inne på andra dagen med 10 mg Paroxetin nu och också andra dagen helt utan Fluanxol. Åt tidigare 20 mg per dag i kombination med Edronax 8 mg/dag och Fluanxol 1 mg. (Edronax är kvar på samma dos). I alla fall så är jag frusen, skakig, yr, känner mig allmänt sjuk och har ångest som f**n idag. Kan detta bero på att jag helt slutat med Fluanxol eller att jag trappat ned på Paroxetin? Jag trodde nedtrappning var till för att undvika utsättningsymptom? Tacksam för svar!

Hej. Äter också paroxetion 40mg per dag förut och vill nu sluta med dom, men har som du fått vissa ordentliga bieffekter av dom pga att man inte trappar ner på ett "bra" sätt som håller serotonin halten okej hela tiden.. de är svårt men du borde testa att köra på med kanske din normal dos fast halva o sedan köra på den en vecka kanske..


Båda medicinerna kan ge utsättningsbesvär, men jag skulle personligen misstänka att det har att göra mer med med paroxetinet än den lilla dosen Fluanxol som nu är borttagen, även om bägge mycket väl kan ge den sortens besvär. Själv håller jag på att trappa ner sertralin, en annan SSRI-medicin (precis som paroxetin) och har just det där med yrsel. Visst är nedtrappning till för att minska eller förhindra sådana "knepigheter" men det är inte alltid man kan undvika dem helt. Men de är ofarliga i sig, försvinner med tiden och om de är mycket besvärliga kan man ju trots allt gå upp lite i dos, på ena eller bägge medicinerna, för att göra nedtrappningen ännu långsammare (om det inte är så bråttom med den, t.ex. för att du har fått någon allergisk reaktion eller annat jobbigt).

Annons
Annons
Annons