Forum Psykiatri


Kan kroppen "läka" av Sertralin?

Hej! Har ätit Sertralin i över ett år mot depression, hälsoångest och utmattningssymptom. I början av behandlingen hade jag de klassiska insättningssymptomen med yrsel, illamående, förhöjd ångest osv. Sen blev jag långsamt bättre. Var efter ett tag mig själv igen.Nu börjar jag dock må dåligt igen. Har legat på 100 mg sertralin men börjar känns av samma insättningssymptom som när jag började med kuren. Det enda som skiljer sig är väl att jag inte har den påtagliga ångesten längre. Det är mest kroppsvärk, yrsel och sjukdomskänsla. Precis samma känsla som när jag började med Sertralin.
Vad tyder detta på? Att jag borde höja dosen ytterligare? Eller är det ett tecken på att kroppen har läkt och inte längre behöver preparatet för att fungera?
Jag har varit hos doktorn för att kolla upp hälsan och som tur är visar alla proverna på bra värden. Är 26 år, väger 75 kg och är 174 lång. Vikten är väl det enda som förändrats. Har nästan alltid legat på 65 kilo men på grund av dålig mat och mindre motion har jag gått upp till 75. Dock inget som syns då jag alltid varit väldigt spinkig. Har detta med Sertralinet att göra?
Några erfarenheter?

Ingen som känner igen sig eller har hört talas om att man kan få insättningsbesvär när man legat på samma dos Sertalin i ett år?

Annons
Annons
Annons