Forum Psykiatri


Citalopram poop out

Hej Har ätit citalopram i 11 år de senaste åren 20 mg. I oktober 4 dagar efter ett byte till annat märke citalopram började jag må dåligt som innan jag började med medicinen. Prövade att trappa upp till först 30mg sen till 40 mg. Mådde bara upp och ner mest ner. Innan jag hämtade ut nytt recept låg jag på 40mg i fem dagar men mådde sämre. Hämtade ut nytt recept av citalopram och tog 30mg. Kände efter 8 timmar hur jag mådde bättre det höll i 10 dagar sen mådde jag sämre och gick direkt upp till 40 mg tog det till nyår då jag dumt nog drack sprit och vart j Ttedålig i 4 dagar i samband med det sänkte jag dosen till 30 mg igen Nu en vecka senare r jag inget vidare. Vad händer med mig börjar medicinen sluta verka eller vad är det har hört talas om poop out.

Äter också den medicinen... Det går upp och ner för mig med och jag dricker aldrig alkohol mer för då mår jag som sämst... Du bör tala med din läkare och berätta exakt detta och att du undrar om medicinen slutat verka.. Kan vara tid att byta till nåt annat. Har ätit medicinen sedan 2004 själv. Och ja man mår sämre när man börjar med högre dos eller med en ny medicin. Kämpa på. Prata med din läkare. mvh skajrim


hej tack för ditt inlägg. men citalopramen är ju samma bara en annan tillverkare. fick citalopram orion i okt när jag började må sämre. i dec nytt märke citalopram bluefish då mådde jag bättre direkt i nån vecka tills jag kände mig lite seg och ökade dosen från 30 till 40mg


Jag äter citalopram 20 mg, ökade för ett tag sedan. Inte så hög dos. Men jag märker en stor skillnad på måendet om jag glömmer ta den en morgon... Allt går åt skogen. Det är konstigt att en medicin gör så där? Sedan ska du igen ta kontakt med läkare för må dåligt ska ingen behöva göra en längre period, vet själv hur svårt det är att få bra hjälp ibland. Men den finns. Lycka till igen :) mest eftersom du ätit den så länge. Så just 10 år där brukar det bli svårare för kroppen eller hjärnan att ta upp medicinen.. jag är inte en expert men det är vad jag läst om och hört. mvh skajrim


Kan man utveckla tolerans. Den slutade ju verka på enbart 4 dagar. Fick en ören förbättring när jag bytte medicin. Är så rädd för att byta medicin denna har ju funkat så bra. Ska man behöve gå igenom hela skiten igen. Tacksam för svar


Min läkare på vc vill ev byta till venlafaxin. Är det svårt att byta. Borde man inte få utsättningssymptom om medicinen slutat funka. Snälla nån hjälp mig med öote erfarenheter


jag har bara bytt psykofarmaka flera gånger, senaste gången var jag inlagd på en öppenvård plats vilket var tur för jag hade inte orkat gå igenom det på egen hand. Så mitt råd är kanske att hitta en öppenvård klinik för psykiska besvär i din stad eller i närheten av din stad. Lägga in dig där medans du blir av vand av din gammla. Eller så lägger du in dig på psyk, fast då kan man inte gå som man vill, vilket jag mår sämre av. Jag tycker du ska kontakta en läkare inom psyk som har mycket erfarenhet av sådant, vet inte om du redan har det. Låt det inte gå för långt, ju tidigare du söker hjälp desto fortare blir du friskare. Detta är bara ett råd av mig igen är ingen expert i ämnet, men jag vet mycket av egen erferanhet om allt med mediciner och sådant. Lycka till mvh skajrim


Hej Tack igen du tror inte på att försöka höja dosen lite i alla fall. Är ju inte så kul att lägga in sig heller har familj och barn. Har känt mig lite piggare senaste dagarna men ångesten är konstant. Äter nu 30mg av en sort jag åt innan jag blev sämre i nov. Den kanske behöver några dagar Tacksam för svar


Alltså visst tror du att medicinen gör något sådär kanske du kan testa att höja igen och vänta kanske en månad, men känner du att du mår sämre under en lång tid av medicinen eller att den inte gör någonting då bör du byta, och igen om du klarar av att vara hemma och låta ditt barn och fru se dig i ett sådant stadie så kan du såklart vara hemma. Men det är helt upp till dig, jag ger bara råd om hur kanske jag skulle gjort. :) Lycka till.


Hej fick lite sobril utskrivet idag och pratade med läkare som ville jag skulle försöka höja dosen till 40 mg äter nu 30 mg. Tyckte oxå att det inte var bra att jag gått upp och ner i dos som jag gjort fram och tillbaka. Han berättade även att vissa personer reagerar på olika ge generika av citalopram och att man ska försöka hålla sig till ett och samma. Tolerans trodde han inte riktigt på Fan vad jobbigt detta är kan dom inte bara ta ett blodprov och kolla


Vad bra ändå att du fick svar, det gäller att hålla ut. För mig tar det nästan en månad om jag höjt dosen tills jag känner mig lite bättre. Jag tar nog inte exakt samma tabletter som du så jag vet inte hur det är, men själv när jag höjer citalopram så blir jag hängig och får hög ångest. Då är det bra att ta lugnande. Själv tar jag atarax som lugnande för de är inte beroende framkallande. Gick på stesolid ganska länge innan och det blev bara en ond cirkel av det. Hoppas det blir bättre, lycka till mvh skajrim


Hej har nu börjat med venlafaxin sedan 6dagar tillbaka. Slutade tvärt med citalopram höll upp 5 dagar kände mig varken bättre eller sämre. Första 2 dagarna med venlafaxin dde jag bättre men de senaste dagarna lite sämre. Har Ven känt av biverkningarna, svettningar, ingen aptit, sömnlöshet mm. Började med 75 mg tänkte gå upp till 150 mg nästa vecka. Tror du att det R för tidigt

Annons
Annons
Annons