Forum Psykiatri


Citalopram mot social fobi??!!

Hej allihopa! Jag har precis fått utskrivet Citalopram Teva av min läkare, tredje dagen idag. Tar 10 mg per dag första veckan för att sedan öka till 20 mg per dag. Detta främst mot ångest/social fobi. Någon som har erfarenhet av detta läkemedel just mot social fobi? Har som en konstant panikkänsla i kroppen sen jag började med tabletterna.. samtidigt som jag är oerhört trött, huvudvärk och illamående noll matlust... Jag ska kombinera tabletterna med samtalskontakt... är bara så orolig att tabletterna inte ska hjälpa... :( Tack på förhand!

Hej Soffan ! Det är mycket som låter som att du har en förstärkt ångest/panik i kroppen men kämpa på bara för det kommer att gå över ! Denna biverkning brukar man få i början av behandlingen och är den sämsta delen med att äta antideprisivt läkemedel...Det är väl det man helst vill slippa när men redan mår dåligt ! Nu till det du inte vill höra och det är att det brukar ta ca.1 till 6 veckor innan det possitiva börjar kännas men som sagt det är bara att kämpa för sedan känns det bättre när serotonin halten i kroppen blir stabil....Jag kan även reckomendera att läsa mycket om dina problem vilket jag tyckte gav mig mer förståelse för sjukdomen Här är några tipps / Länkar till sådana sidor på nätet ! Lycka till och har du fler frågor som jag kanske kan svara på så skicka gärna ett medelande till mig... M.v.h. Benner http://www.sps.nu/panikangest http://panikangest.dinstudio.se/ http://www.comunicera.se/fragor/1-comunicerase/94-angestpanikangest#fraga_587

Annons
Annons
Annons