Färre fördomar om psykisk sjukdom

Att grannen eller kollegan har en diagnos är mer accepterat idag jämfört med för bara fem år sedan. Det har skett en avdramatisering av begreppet psykisk ohälsa. Det visar en rapport från Hjärnkoll.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2014-02-12
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Tre av fyra svenskar har erfarenhet av psykisk ohälsa i sin vardag – trots det har fenomenet ofta förknippats med skam och rädsla. Attityderna håller dock på att förändras.

I dag tycker nära åtta av tio att vara delaktig i samhället är bästa behandlingen för människor med psykisk sjukdom. För fem år sedan ansåg drygt sju av tio samma sak.

Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Enligt Socialstyrelsen lever mellan 20-40 procent av Sveriges befolkning med psykisk ohälsa. I denna grupp beräknas 10-15 procent behöva psykiatrisk behandling.

Annons
Annons

Har fördomarna mot psykisk sjukdom minskat? Vad anser du? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar magda 2014-02-16 22:15 (6 år sen)

    Fördomarna verkar inte ha minskat. Däremot kan man räkna med att diagnos som pekar på en s.k. "psykisk sjukdom" är oftast fel. Med andra ord, det är rimligt att tänka att psykisk sjukdom får man när kroppen och givetvis, även hjärnan inte fungerar som de ska.

  • Avatar Lars 2014-02-18 17:17 (6 år sen)

    Ni skriver om folk i allmänet hur är det inom läkar kåren vissa bra vissa är nog sociopater. Klart förnedrande utav att de använder diagnos mot patienten så dens rättigheter eller ej tros på. Börja där.

  • Avatar Erik 2014-02-20 20:09 (6 år sen)

    Jag tror att uppfattningen att psykisk ohälsa bara skulle handla om biologi fått mer spridning. Och en sådan uppfattning kan nog hjälpa till att sänka andra fördomar mot personer som lider av psykisk ohälsa; det är biologiskt, inget personen kan rå för.

    Som en parentes kan jag nämna att jag inte håller med. Min uppfattning är att man kan förklara beteende med tre faktorer; biologiska, psykologiska och miljömässiga. Sen kan de vara olika viktiga i olika situationer, men alla spelar in i någon grad.

    Mina egna erfarenheter av fördomar (har ett par diagnoser av typen neurologisk funktionsnedsättning) går egentligen åt olika håll:

    Å ena sidan har jag märkt att personer som förmodligen själva har (eller borde få) diagnos ibland har stora problem med folk som har någon form av diagnos.

    Å andra sidan har jag turen att jobba på ett företag (i IT-branschen) med ganska "speciella" kolleger som inte alls reagerar som man skulle kunna vänta sig när de får höra om mina diganoser - har till och med stött på fall där kollegan undrat om han kanske själv haft en diagnos.

    Jag tror att fördomar blir färre allteftersom fler tillstånd av psykisk ohälsa kan klassificeras och behandlas.

    Kunskapen ökar, plötsligt känner alla någon med diagnos - och han är ju inte alls som man trodde någon med den diagnosen skulle vara - och slutligen är det nog lättare att vara förstående mot sin omvärld om man själv fått en diagnos och vet vad ens egna problem beror på (i fall man tillhör(t) fördomsfulla av kategori 1 ovan).

  • Avatar Svea 2014-04-25 19:59 (6 år sen)

    Det tycker jag definitivt att fördomarna har minskat! Många lider ju av lindrig psykisk ohälsa idag, typ stress och oro. Dock tror jag att det beror på vilken sorts psykisk ohälsa det är. Tycker egentligen att det är fel att bunta ihop alla psykiska diagnoser.

  • Avatar 2014-05-8 00:42 (6 år sen)

    Minskat med 1 % då eller är det regeringen som beställt o betalt? till och med läkare har fördomar och det vanligt.

  • Avatar 2014-05-8 02:45 (6 år sen)

    Tillägg socipat är enl lag ej tillräcklig grund för psykisk sjukdom enl lag om man tänker på brotts balken . Moderaterna målade upp ett mindre antal de i rättspsykiatrin för att vinna röster på folks rädslor.
    Så man kan knappast påstå att regeringen gör något för att få bort okunskapen. Hur många vill bo granne med någon som har diagnnos schizofreni inte alltför många , varför jo just det ex att ge sig på en liten grupp och få folk och bli rädda för övriga 99.9 % 1 % el mer har den diagnosen idag . vart fall om man läser statestik fast den omvandlas ju till den som betalar mest.

  • imagjpgsmall
    2014-05-18 11:42 (6 år sen)

    Att den allmänna folkgruppen har färre förutfattade åsikter är vväl bra.Men tyvärr inte mycket hjälp när våra politiker skär ner i det som skulle vara vård till att göra det till vanvård.
    Jag själv har går igenom denna tröga sjuka vårdmaskin och det är så deprimerande, att känna sig så maktlös att man har lust att ge upp.Plus läkare håller ihop på ett sätt som får en att associera det med mafia.Det låter långsökt
    men har bevis hur ortoped kirurg ljuger inte bara i diagnos på MR bilder men även vad han grundar det på.
    Har man inte varit psykiskt sjuk så lär man bli det så som den Sjuka vården sköts.

  • Avatar 2014-05-18 16:18 (6 år sen)

    Kan tillägga att trafikolycka i höghastighet och därmed också kratig smäll mot huvet mm felbehandlat med en gång för att kollegor ska klara sig + polis som trodde drogpåverkan att hjärn skakning och sluddrande tal idagar tystas ner då ställer de diagnos ospecificerad psykos ( får man det av trafik olycka ? ) sen mer jag sa ifrån värre diagnos journal full med fel läkare + vc tappar bort tid säger hur mycket tjänar du på medicin en? Och det dom som ska vara mest förstående ljuger hittar på , kan tvångs medicinera = kemisk lobotomi så som annan skrev maffia japp det är det karriär först människan sist förutom dom och kollegor . Efter antal år av nån ej sett något psykosliknande , de har aldrig sett det ospecificerad. Nu har man kunnat samla bevis för att kunna gå ut för det är mycket som talar emot . i Journal prata om uppväxt varför problem smärta mm trafikolycka , mer skit i journal lögner också. kan bevisa det. Pappaer med 2 överläk en gjorde bort sig. den andre skickade paper till mig och vips ett bevis till . så psykitrin = akta dig och = homur skämtar man om carolas och jag ej vann de tror direkt att jag tror jag är carola trots asgarv från flera bara för minen. det är säkert struket nu. men fy fan vilken låg iq om man tror på det och de ska va intelligenta måste va betyg fusk. Psykiatri akta er. Kramper efter olycka = för mkt mediciner . Då blev det psykiatrin usch. Det finns fåtal mänskliga läk i detta land . empati hos de jag råkat ut för och det många beskrivning psykopater. panodil mot lunginflammation. slut finns mkt mer fsast detta räcker nog.

  • Avatar Linnea 2014-06-18 12:22 (5 år sen)

    Jag tycker definitivt attityden till psykisk ohälsa har minskat kraftigt. Jag känner många som har ADHD, bipolär sjukdom typ 1 och 2, Aspberger mm. Det känns härligt att det har blivit mer accepterat! :)

  • Avatar JK ohk Sjöberg 2014-09-21 01:13 (5 år sen)

    HEJ.VILL FRAMFÖRA ATT DET FINNS FORTFARANDE FÖRDOMAR DÄR JAG BOR PÅ FRAMNÄS I BOLLNÄS.JAG ÄR FELMEDICINERAD OCH BLIR OMTÖCKNAD FÅR VÄRK TÅL INGENTING STRESS ETC. GRANNOSÄMJAN HAR FÖRFÖLJT MIG I CA 20 TILL 30 ÅR NU.MED FÖRUTFATTADE MENINGAR PROBLEM PGA HJÄRNSKADA FELBEHANDLUNG FELBEMÖTANDE I KOMPLOTTER FÅR TRAMADOL I 20 ÅR JAG TAPPAR KONTROLLEN PGA ALLVARLIG ENSAMHET BLIR VUXENMOBBAD I TEX PRIMÄRVÅRD AV DIV.SJUKSKÖT.TEX.A.BRINGSÅS.ÄVEN I KYRKAN OCH I ALLMÄNNHET.OBEFOGAD KRITIK.OFÖRSTÅND.BARA NEGATIVT INGET BRA I LIVET JAG FÅR PANIKÅNGEST MÅNGA DIFFUSA SYMPTOM INTE MÅNGA VET OM DETTA


Annons
Annons
Annons