Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Viktuppgång av Nozinan?

Hej! Jag skulle vilja fråga vad det är mer precis som gör att man normalt sett gått upp så mycket i vikt av nozinan. Jag använde medicinen under maj månad och under den tiden gick jag upp 18 kilo.(!!) Jag känner verkligen att jag inte mår bra varken kroppligt eller själsligt av att ha de här extra kilona. Kroppen har liksom inte hunnit med viktökningen och jag har därför ont i knän och fötter och känner en viss svullnad i hela kroppen. Jag har hört att en av orsakerna är att man äter mer när man mår bättre och sover bättre men saken är den att jag nte har ändrat min kosthållning varken före eller efter nozinan perioden och jag är aktiv i idrottande. Tack för Er tid! Jag hoppas att det hinns med att svara på denna frågan. Det skulle betyda mycket för mig.

Svar:

Tack för Din fråga. Jag tror trots allt att den vanligaste orsaken till att man går upp i vikt är att man äter mer (dvs tillför mer energi) eller att man rör sig mindre (dvs förbränner mindre energi).

Tyvärr är det inte ovanligt att man går upp i vikt av olika sorters mediciner. Mekanismerna för detta är nog olika. För din del kan det säkert handla om att man mår bättre och äter mer (aptitlöshet och viktnedgång är ett symptom på depression) för andra handlar det nog om att medicinen påverkar aptitcentrum i hjärnan på ett sådant sätt att man ökar sitt födointag. En annan möjlig mekanism är att medicinen gör att man samlar på sig vätska i kroppen (vilket nog kan vara en förklaring till en mycket snabb viktuppgång).

Vad finns det då att göra? Naturligtvis är det viktigt att man håller koll på vad man äter och rör sig så mycket som möjligt (vilket är sant för oss alla). Jag kan förstå att detta inte alltid hjälper och i Ditt fall skulle jag nog rekommendera att Du diskuterade med Din doktor om Du inte skulle kunna ta något annat.

Hoppas att jag kunnat vara till någon hjälp.

Bästa Hälsningar Lars Davidsson psykiater, överläkare.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons