Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Theralen biverkningar.

Jag äter en massa mediciner och har kompletterat ytterligare med theralendroppar mot min ångest. Jag har gått upp en del i vikt det senaste halvåret och nu har jag bestämt mig för att sluta med theralen. Jag känner av alla möjliga abstinenssymptom och undrar om detta är vanligt. Detta är jobbigt.... jag känner mig plufsig och uppsvullen och har huvudvärk, skakningar, darrningar och är gråtfärdig och en argbigga på samma gång. Tacksam för svar.

Svar:

Om man slutar med ett läkemedel framför allt om man gör det snabbt kan man få sk utsättningsbesvär av den typen du beskriver.
Det är ganska vanligt.
Jag tycker Du skall diskutera med Din läkare om det inte finns ett läkemedel som kan ersätta Theralen för att ge dig hjälp mot din ångest.

Vänliga hälsningar,
Jan Wålinder professor emeritus, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons