Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Svettningar av zoloft?

Hej. Jag har tagit zoloft nu under flera år och har hela tiden lidit av enorma svettningar,kan även känna mig väldigt uppjagad ett tag efter jag tagit min medicin...Jag tar 75mg dagligen,,Vad beror det på??? Jag har väldiga komplex för detta och tycker det påverkar min ångest ännu mer av att vara svettig hela tiden, speciellt i ansiktet o hårbotten...Vad beror detta på....hemskt jobbigt

Svar:

Det är inte så ovanligt att behandling med antidepressiva läkemedel tex Zoloft kan ge upphov till besvärande svettningar Det har att göra med hur läkemedlet påverkar kroppens olika nervfunktioner. Har Du haft de här besvären i många år tycker jag det finns skäl att överväga en ny medicin.

Det finns många goda alternativ och där obehaget med svettningar också kan
vara betydligt mindre. Tala med Din doktor om detta.

Bästa hälsningar Jan Wålinder professor emeritus, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons