Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Övervikt-Paroxetin?

Samlar man på sig vätska i kroppen när man äter antidepressiva mediciner? Jag har gått upp mycket i vikt sen jag började med paroxetin. Ämnar att trappa ned medicinen till hösten, blir det lättare att gå ned i vikt då?

Svar:

De flesta antidepressiv läkemedel kan göra att man samlar på sig vätska i kroppen. En viktuppgång kan då bero på detta men ofta finns samtidigt en ökad aptit som också kan bidra till att man går upp i vikt. En minskning av medicindosen brukar göra det lättare att gå ned i vikt. Man bör dock alltid rådgöra med sin läkare innan man börjar minska sin medicin.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder överläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons