Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Ledvärk av SSRI?

Hej. Jag är en kvinna på 45 år som för ungefär ett år sedan drabbades av egentlig depression. Efter åtta månader på sertralin (100mg/dag) hade jag förutom att ha blivit betydligt gladare och lugnare, gått upp tio kilo och drabbats av olika ledsmärtor. I maj bytte jag till cipralex (nu 20 mg/dag) - dels för att försöka bryta viktuppgången, dels för att se om den ledvärk jag drabbats av under tiden med sertralin möjligen var läkemedelsrelaterad. Tyvärr har ledvärken, muskelsvagheten och -tröttheten inte förändrats i och med medicinbytet - möjligen har dock domningar och stickningar i fingrarna efter att jag sovit närmast försvunnit. Jag är undersökt med blodprov, där det inte kunnat konstateras nån ledsjukdom eller dylikt. Allla prover var utan anmärkning. Min fråga är därför hur vanligt, om alls, det är att SSRI-preparat ger biverkningar i form av ledvärk, muskelsvaghet, nedsatt balans, etc. Ska jag slå mig till ro med att det är en läkemedelsbiverkan, alternativt en biverkan av att jag gått upp i vikt, eller bör jag ligga på min läkare med att fortsätta utreda mina kroppsliga smärtor (bland annat ett svullet knä med en i ultraljud konstaterad bakercysta, smärtande fingerleder, en period då med nedsatt känsel i stortån, svullen ankel och vad - ev hade bakercystan dessförinnan brustit om jag förstod saken rätt - och kanske ffa en växande känsla av trötthet och snabb utmattning i musklerna). mvh "Ledbruten"

Svar:

Din fråga hur vanligt det är att SSRI-preparat ger biverkningar av den typ Du beskriver framförallt ledvärk, muskelsvaghet, nedsatt balans mm kan jag kommentera på följande sätt. Ledsmärtor och muskelsmärtor kan förekomma som en biverkan till SSRI-medicinering, dock inte särskilt vanliga. Vad Du avser med nedsatt balans kan jag tyvärr inte avgöra. Sk koordinationssvårigheter, att samordna rörelser mm. kan dock uppträda i enstaka fall. Dina besvär motiverar utan tvekan fortsatt utredning där man i ett första steg skall ta ett blodprov för att mäta halten av Ditt nya läkemedel i blod för att se att Du inte har onormalt höga värden som kan vara orsaken till biverkningar. Är allt normalt här bör man gå vidare och se vad som händer om Du avlutar nuvarande behandling? Försvinner ”biverkningarna” ? Hu påverkas Ditt psykiska hälsotillstånd? Om Du behöver fortsatt antidepressiv behandling finns många alternativ till Cipralex. Man kanske bör välja läkemedel med något mindre serotonerg (SSRI) effekt Allt detta är frågor Du måste diskutera med Din psykiater.

Vänliga hälsningar
Jan Wålinder
Professor emeritus, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons