Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Kan zoloft läka hjärnan?

Hej! Mina känslor av självförakt, dålig självbild, oro och ångestkänslor började redan på mellanstadiet, och har sedan gått i vågor. Några perioder bättre, några sämre. Människor som träffat resp träffar mig nu tror nog att jag är en väldigt glad och harmonisk tjej, men jag har övat mig i många år på att dölja problemen. I tonåren mådde jag periodvis väldigt dåligt, och jag har förstått nu när jag blivit lite äldre att jag har en del minnesluckor från den tiden. Jag utvecklade så småningom en ätstörning, de dåliga känslorna fortsatte, jag hamnade i en stormig relation som slutade(när jag var 24 ca) i en ganska kraftig depression som jag i sin tur tog mig ur med hjälp av terapi och zoloft. Jag fortsatte att äta zoloft i två år men hade bara råd att gå i terapi i några månader. Zoloften hjälpte mig att äntligen känna mig som en normal människa. Mitt liv vände under den här perioden och min identitetskänsla blev starkare. Min husläkare ville att jag skulle sluta e 2 år så jag gjorde det och mådde hyfsat bra ett tag. Nu har jag fyllt 30 och alla känslor är tillbaka. Orkar inte leva mitt liv fullt ut eller riktigt ta tag i det. Allt är grått och på paus. Jag känner mig trött o låg. Har mycket mycket negativa tankar varje dag. Är livrädd för allt möjligt men försöker hålla masken o kämpa på. Utifrån sett fungerar jag nog helt normalt. Allt sker inombords. Under tiden som jag tog zoloft fick jag mkt myrkrypningar i benen, kan det försvinna om man tar annan dos (jag tog 100mg/dag)? Kan det vara så att jag måste äta zoloft livet ut(tar inget just nu)? Är helt för terapi men har helt enkelt inte råd. Har provat men det gick verkligen inte ihop. Är det som dom säger att zoloft är beroende framkallade? Kan zoloft läka hjärnan, finns det något som faktiskt kan läka hjärnan?? Vad är ditt rådhusläkare, zoloft? Tack för den här sidan

Svar:

Vad jag förstår kom kombinationen Zoloft och psykoterap att hjälpa Dig att komma ut ur depressionen. När Du sedan slutade med Zoloft kom så småningom Dina depressiva symptom tillbaka. Så är det faktiskt för många människor i ungefär Din situation När man haft god nytta av en medicin och sedan slutar för tidigt är alltid risken stor att sjukdomssymptomen återkommer . Det är säkert så att Du fick avsluta medicineringen alltför tidigt. I Ditt fall är sannolikt en mycket lång, kanske livslång behandling att föredra. Zoloft är inte beroendeframkallande. På den punkten kan Du känna Dig fullständigt trygg. En långvarig medicinsk behandling inverkar som regel gynnsamt på hjärnans olika funktioner, ökar stabiliteten. Jag tycker Du skall ta kontakt med närmaste psykiatriska specialistmottagning och be att få träffa en läkare för diskussion kring fortsatt långtidsbehandling. Det är viktigt att börja så .I ett senare skede kan framförallt sk kognitiv psykoterapi komplettera medicineringen.

Vänliga hälsningar
Jan Wålinder
Professor emeritus, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons