Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Kan zoloft ge mig tarmproblem?

hej,är en man på 59 år . har ätit zoloft snart i3 veckor , började med 25mg, startdos, har nu 50mg, tar dom emot dep, nu till min fråga har väldigt besväligt med min tarm, är det valnligt att det blir så här när man tar zoloft.

Svar:

Hej du som skriver!

Det framgår inte exakt vad för slags tarmproblem du har. Magtarmproblem är kända, vanliga, men ofarliga biverkningar av Zoloft och hör ju för övrigt till de vanligaste medicinbiverkningarna över huvud taget. Inte sällan tvingas man faktiskt byta till något annat antidepressivum pga att det faktiskt blir så besvärligt exempelvis med diarré. Andra magproblem som kan orsakas av Zoloft är "sur mage", magknip, kräkningar och förstoppning

Hälsningar

Jan Davilén överläkare, Specialist i psykiatri

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons