Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Kan min trötthet komma sig av antidepressiva medicinen?

Jag är en kvinna på 26 år ,väger 58 kg och är 170 cm lång. Jag har ätit zoloft (numera sertralin) i ett par år med ett uppehåll på ca ett halvår,då jag var tvungen att börja igen eftersom jag började må dåligt igen. Nu äter jag 50 mg per dag eftersom jag har tyckt att jag mått bra. Nu undrar jag lite över om det är en för liten dos eller om jag bör göra ett uppehåll i medicineringen. Jag är nämligen så oerhört trött. Har varit det etttag, sover länge på morgonen, är trött på kvällen och kan sova mitt på dagen. Jag har inte reflekterat så mycket över det själv förrän min sambo påpekade att jag sov väldigt mycket. Jag känner mig inte deprimerad, men har höga krav på mig på arbetet och är ofta nervös och orolig när jag ska dit. Jag är inte särskilt social av mig själv och har förut känt av social fobi, men tycker inte att det är så farligt just nu. Men jag vill så gärna bli fri från medicin, just nu undrar jag om jag på något vis blivit beroende av nedicinen eftersom jag sover så mycket och kan ligga på soffan en hel dag av enbart trötthet (har ingen järnbrist eller nnan fysisk åkomma vad jag vet). Eller är dosen 50 mg för låg? Min sambo påstår att jag blivit beroende av medicinen och att jag är lite som en zombie, själv vet jag inte vad som är rätt. Om jag börjar bli deppad nu igen känns det som att det kommer att vara så här hela livet och att äta sertralin hela livet kan väl inte vara bra? Jag har tidigare gått till två psykologer under kortare tid, nu har jag ingen kontakt med någon, inte ens nån husläkare. Jag har på eget bevåg trappat ned från 100 till 50 mg, men tagit det mycket försiktigt och succesivt. Är jag helt oförmögen att klara mig utan medicin eller är jag beroende?

Svar:

Du skriver att Du inte är deprimerad. Sertralin är en antidepressiv medicin. Med det konstaterandet ser det väl inte ut som Du skulle behöva en högre dos.

Eftersom trötthet kan bero på så många olika saker (somatiska orsaker, järnbrist, konditionen, amotivation för arbete och/eller familj) kan det heller inte uteslutas att det kan bero på sertralin.

Normaltiden för farmakologisk behandling av depression är 4-6 månader. Jag ser inte i Ditt brev hur länge Du haft sertralin nu i den senaste perioden, men mår man bra i sin depression tycker jag man mycket väl kan gör ett utsättningsförsök efter ca 6 månader. Det bör dock ske i samarbete med Din doktor.

När det gäller beroende finns det inget som har visat att man blir beroende av sertralin. Sedan har vi ju ett psyksikt beroende som man tyvärr kan bli av nästan vad som helst. Sammanfattningsvis bör Du väl ha ett samtal med Din doktor om riktningen på framtida sertralinmedicinering.

Med vänliga hälsningar Anders Berntsson psykiater, chefsöverläkare.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons