Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Kan man få hormonell viktuppgång av antidepressiva mediciner?

hormonell viktuppgång av antidepp mediciner. Kan du förklara detta närmare? Att man kan få hormonell viktuppgång av p-piller kan jag förstå men av antidepp? Kan man då heller inte göra något åt viktuppgången om den är hormonell?

Svar:

Den viktuppgång man kan se i samband med antidepressiv behandling beror till största delen på att aptitcentrum stimuleras och man får därigenom en ökad aptit. Kontrollerar man inte sin diet finns risk att man går upp vikt.

Det är inte främst hormonella faktorer som i detta sammanhang styr ätbeteendet. Det är alltså inte samma hormonella mekanismer som vid användandet av t ex p-piller kan ge ökad aptit och därmed viktuppgång.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder professor, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons