Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Jag har slutat abrupt med citalopram och blivit illamående, kommer det att gå över?

Hej. Jag är en 22 årig tjej 168 cm, väger 60 är för öv vegitarian. har behandlats för deprission med 20 mg citalopram. jag tyckte de hjälpte mig att hitta kraft att ta mig ur mina problem och sluta grubbla och få ngt gjort. Började med dem i juni. Mådde jätte dåligt i ca två tre veckor i början. Sen blev det bättre. Nu har jag slutat abrupt då jag märkte att jag flera veckor på rad glömde att ta dom vissa dagar. När jag vid ett tillfälle inte hade tagit dem på tre dagar bestämde jag mig för att sluta det var ca en vecka sedan nu. HAR KÄNNT ILLAMÅENDE OCH YRSEL SAMT FLACKANDE BLICK DAGLIGEN EFTER DETTA. UNDRAR OM DET KAN BERO PÅ ATT jag inte trappade ner min medicin. OCH OM DET KOMMER FÖRSVINNA snart? Är det farligt att jag slutade så tvärt. Tacksam för svar.

Svar:

Det du beskriver är vad som brukar kallas utsättningssymptom och som kommer om man snabbt avslutar en behandling med tex citalopram eller andra sk SSRI-läkemedel. När man tillsammans med sin doktor beslutar sig för att avsluta en behandling med antidepressiva läkenmedel skall detta göras stegvis och långsamt gärna under 1-2 månader. Då slipper man de besvär Du beskriver. De försvinner som regel inom loppet av 1-2 veckor och lämnar inga spår efter sig.Det är inte farligt.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder, professor, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons