Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Har effekten av medicinen avtagit?

Jag har tagit citalopram 20 mg dagligen i ungefär ett år, för depression och ångest. Medicinen gjorde underverk för mig och jag har fungerat otroligt mycket bättre sen jag började ta den. Jag gick dock ner lite i vikt, från 57 kg till ca 50-52 kg och har sedan stannat där. Antagligen på grund av att ämnesomsättningen ökade. Men nu de senaste veckorna har jag känt mig "matt i kroppen", trött, orolig, ledsen och omotiverad. Lite på samma sätt som innan jag började med medicinen. Jag upptäckte också nyligen att jag gått upp lite i vikt. Min fråga är kan det vara så att medicinen börjar avta? Att jag vant mig så vid den att den inte längre ger någon effekt? Det gör mig rädd, är orolig att jag ska börja må dåligt igen. Min doktor är fortfarande på semester och jag vill inte prata med någon sommarvikarierande.

Svar:

Tack för Din fråga.

Det kan vara så att du har drabbats av nya depressiva symtom och att inte medicinen
"räcker till". 20 mg citalopram är trots allt en ganska låg dos.

Det kan också vara så att det finns somatiska (kroppsliga) orsaker till Ditt försämrade mående. Under alla omständigheter är det bäst att vända sig till sin vårdcnetral. Dels för bedömningen av en eventuell ny depression, men också för att utesluta somatiska orsaker (exempelvis sköldkörtelproblem) till ditt försämrade mående. (Det här klarar även en vikarierande sommarvikarie av att bedöma.)

Vänligen,
Anders Berntsson

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons