Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Fråga: För hög dos sertralin?

Har sedan år 2000 tagit Zoloft/Sertralin i olika omgångar på ett halvår eller mer. Har nu använt Sertralin i 1 år, och eftersom jag inte kände att jag kom ur depressionen, höjde jag i samråd med läkare dosen till nuvarande 150 mg/dygn. Mår efter en månad inte bättre - är inte svårt och djupt deprimerad, men saknar helt energi, och finner ingen större glädje med något. Kan det vara så att min dos är för hög? Vad händer då?

Svar:

Tack för Din fråga. Jag tror visst inte att Din dos är för hög- däremot kan det
kanske vara så att preparatet kanske inte riktigt hjälper fullt ut. Kanske skulle det finnas anledning att byta till något annat- det finns flera möjliga alternativ. Diskutera detta med Din doktor som säkert kan ge råd.

Bästa hälsningar Lars Davidsson överläkare, psykiater.


Nya behandlingar mot atopiskt EKSEM – är de för dig? Här får du som lever med atopiskt eksem koll på läget »

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder