Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Biverkningar av citalopram?

Jag är en 50-årig kvinna, som sedan sju veckor tillbaka blivit insatt på Citalopram 20 mg. Jag har fått en massa konstiga symtom som nu min doktor tror är biverkningar av citalopram,: Skakningar i hela kroppen, muskelryckningar, hjärtklappning, kraftlöshet, svårigheter att sova, ökad saliv mm. Jag håller nu på att trappa ner tabletterna, för att sluta med dem. Jag undrar nu hur lång tid det tar innan medcinen gått ur kroppen? Hur vanligt är det med så svåra biverkningar? Kan min doktor ha rätt? Tacksam för svar.

Svar:

SSRI preparat, dit citalopram hör, kan ge just de biverkningar Du beskriver. Det är tyvärr ganska vanligt. De flesta går över efter några veckor, men är de alltför obehagliga är det bäst att göra som Ni håller på med. Att trappa ut medicinen. Biverkningar som beror på tabletterna brukar försvinna inom en vecka efter att man slutat ta medicinen.

Vänliga hälsningar Anders Berntsson chefsöverläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Jag har varit sjukskriven länge på grund av utmattningsdepression, kommer jag att bli bättre?

2004-11-26 | 20:10

av Lars Davidsson

Jag mår så dåligt och ställer mig frågan varför man egentligen ska leva?

2004-11-26 | 20:11

av Lars Davidsson

Kan man kräva hembesök av psykologer?

2004-11-26 | 20:12

av Lars Davidsson

Jag har börjat ifrågasätta vem jag är

2004-11-26 | 20:12

av Anonym användare

Hur lång tid är medicinen verksam?

2004-11-26 | 20:12

av Anonym användare

Jag har blivit så himla rädd för döden

2004-11-26 | 20:13

av Anonym användare

I hela mitt liv har jag haft svårt

2004-11-26 | 20:14

av Anonym användare

Min blick är tom

2004-11-26 | 20:14

av Anonym användare

Omega 3

2005-03-3 | 14:45

av Lars Davidsson

EFEXOR DEPOT!?

2005-03-11 | 21:11

av Lars Davidsson

biverkningar

2005-03-16 | 09:34

av Lars Davidsson

dör innifrån.. ruttnar i själen..

2005-03-21 | 19:58

av Lars Davidsson

orolig

2005-03-22 | 10:25

av Lars Davidsson

Min kompis är helt paranoid, vad ska jag göra?

2004-11-26 | 16:02

av Netdoktorn

Han somnar på de mest omöjliga tider och platser

2005-03-22 | 22:42

av Lars Davidsson


Annons
Annons
Annons
Annons