Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

behöver svar fort, lamictal + cerazette?

hej! Jag är bipolär II och äter medicinerna lamictal, theralen och atarax. Började för några månader sedan med mini-pillret Cerazette. I bipackssedeln står det att Cerazette och Lamictal/lamotrigin inte ska blandas, så jag pratade länge med barnmorskan om det, om vad som skulle hända. Hon ringde någon som kom fram till att det förmodligen inte var några problem, och sedan fick jag ett intyg att ta med till min läkare. Problemet är att jag inte har fått träffa min läkare... Jag fyllde 18 i somras och blev flyttad till en special-psykiatrisk mottagning via bup, men min kontakt där har varit fruktansvärd. Delvis på grund av att psykologen jag blev remitterad till hade ledigt hela november och jag fick min första tid i oktober (hann träffa honom två gånger), och jag har ingen tid förrän strax innan jul. Han är inte heller någon jag skulle lita på och jag tycker väldigt illa om honom, och jag har inte tagit upp cerazette med honom. Delvis för att han inte är en läkare, och delvis för att jag fick höra att jag skulle få träffa läkaren inom kort. Men istället har jag fått en tid i mitten av januari, och jag har ringt till mottagningen och försökt få en annan tid, men de har, utan att fråga varför jag vill ha en tidigare tid, förklarat för mig att det är omöjligt och att jag ska ringa om jag vill förnya mina recept... Jag har inte läkarens nummer. Jag har ätit Cerazette i ca 2 månader, och för några veckor sedan började mitt mående att dala. Mår just nu inte alls bra, känner mig deprimerad och har ångest och svårt att sova. Jag reagerade inte så mycket på det eftersom jag aldrig mår speciellt, med tomhetskänslor, ångest osv. Men nu har jag märkt en definitiv skillnad och känner igen depressionen. Jag vill bara veta om jag har dragit på mig det här själv genom att blanda så? Eller är det bara på grund av min sjukdom som det blir såhär? Vilka effekter kan blandningen av Cerazette och Lamictal ha? tacksam för svar!

Svar:

Tack för Din fråga.

Det är en delvis komplicerad fråga Du ställer, och bör egentligen skötas av den förskrivande läkaren.

Vad jag kan svara är att det kan finnas en påverkan på desogestrel (Cerazette) av lamotrigin(Lamictal) som eventuellt ger en mycket måttlig sänkning av hormonnivåerna. I Fass finns nämnt en studie som visar en eventuell lamotriginpåverkan på kombinerade antikonceptionsmedel. Cerazette är dock inte ett blandat antikonceptionsmedel, utan består enbart av desogestrel. Om det här har någon betydelse är dock ej känt. Troligtvis har det en marginell, eller ingen?, effekt på desogestrelnivåerna, men för ett mer säkert svar hänvisar jag Dig till den läkare som skriver ut Dina recept.

En annan del av Din fråga är måendet, och där står tydligt i Fass att Cerazetta kan ge humörsvängningar som en relativt vanlig biverkan.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons