Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Angående remeron och viktuppgång

Hej. Jag har så svårt att gå ned i vikt när jag nu äter Remeron. Jag har försökt sluta med remeronen med det gick inte utan jag blev jättesjuk. Kan det vara så att jag behöver öka min dos? Jag äter 45 mg och skulle en viktnedgång bli lättare vid t.e.x 60 mg? Det låter hur underligt som helst men denna medicin är underlig tycker jag. Sänker jag dosen så blir jag så trött så jag knappt håller ihop och det tycker jag också är underligt så därför ställer jag frågan om dosökning.

Svar:

Det är en intressant fråga Du tar upp. Det finns rapporter som talar för att en ökning av Remerondosen överraskande nog kan medföra att den viktuppgång man ibland ser stannar upp. En ökning av Din dos från 45 till 60 mg eller mer är således väl värd att pröva. Det finns också akttagelser att tillägg av läkemedlet ranitidin kan stoppa en ovälkommen viktuppgång under Remeronbehandling.

Mitt förslag är att Du börjar med en dosökning till 60 mg och ser vad som händer. Nästa steg blir ett eventuellt tillägg av ranitidin. Jag tycker Du skall göra dessa förändringar i samråd med Din läkare.

Lycka till.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder professor, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons