Forum Depression och ångest


vikt, vikt, vikt...

jag har gått upp ca 15 kilo på tre månader av antingen Paroxetin, Edronax eller Fluanxol och jag fattar inte hur det har gått till? Jag äter mindre än vanligt och promenerar ca 1 timme per dag + cyklar 15 min motionscykel varje dag. Ändå fortsätter jag att gå upp. Jag vet inte vilken av medicinerna som orsakar uppgången. GÅR det inte att gå ner i vikt när man äter antideprissiva? Vad ska jag göra? Jag blir extremt deprimerad av detta. Någon som lyckats gå ner i vikt trots att de äter antidepp? snälla, berätta hur i så fall! Tacksam för svar//M

Hej jag har också gått upp en massa i vikt av medicinerna ca 18 kg och det är jättejobbigt.Jag promenerar och håller igång,äter nyttigt men det hjälper inte.


Fluanxol låter ju ungefär som fluoxetin, som jag åt, och det gick inte jag upp av alls. Men det är väl olika för alla, men kanske är det något av de andra. Hur lång tid tog viktökningen? /sofia


Flunanxol är inget ssri-preparat och har ingen relation till Fluoxetin. Fluanxol brukar användas vis schizofreni.


Det finns vissa anti-depressiva mediciner som man går ner i vikt av, men också upp i vikt, men jag vet tyvärr inte vilka. Det beror på vilka biverkningar medicinen har...och det går lätt att kolla upp på fass på nätet. Jag gick upp 20 kg på 2 månader av en anti-depressiv medicin...Så jag satte mig ner framför datorn och kollade på fass och skrev upp vilka biverkningar jag inte ville ha, och sen så ringde jag mottagningen jag gick på och beställde en tid där. Det är en del ggr jag har gjort så, och det har gjort att jag mår bättre. Jag tror att man nog inte ska vara rädd för att ifrågasätta läkaren man har, utan säga till att man mår dåligt av just denna medicin, så att man kan byta. Jag har gått ner i vikt 20 kg sen jag slutade med den medicinen jag hade. Så jag är glad över att jag bytte. mvh Linda

Annons
Annons
Annons