Forum Depression och ångest


Venlafaxin/Efexor

Tänkte höra om någon känner igen sig i mina symptom och mitt mående.Har sedan fyra veckor tillbaka slutat helt med Venlafaxin,efter nertrappning,ordinerad av läkaren,står på Citalopram,40 mg,sedan April månad.Känner mej så orolig och nervös,värst på morgonen.Har stora problem med stickningar i händerna och en bit upp efter armarna,kan även känna stickningar lite varstans i kroppen,som stötar,och en värmekänsla i ansiktet.Tar en Sobril 15 mg dagligen,för att orka med detta,stickningarna lugnar ner sig lite då o även jag.Tar mej inte för mycket är mest hemma.Tacksam om ni kan dela med er o era problem med just utsättning av Venlafaxin/Effexor,som det åxå heter,om någon haft liknande symptom som jag.
MvH Orez

Hejsan.
Jag tog tidigare citalopram och fick väldigt mycket bieffekter av denna medicin. Jag blev trött, fick myrkrypningar i benen vid läggdags och hade ökad urinmängd. Jag testade mig fram till jag åt högsta dosen. Sedan bytte jag till venlafaxine som jag står på nu. Tyvärr  ingen effekt än mot min ångest men inga som alls bieffeter så detta är väldigt skönt.


Hej. Blir ni hårda i magen utav venlafaxinen?


Hej det du beskriver verkar vara själva utsättningen av Venlafaxinet. Jag har haft Venlafax. i ett antal år, inga biverkningar men har vid några tillf. rest bort och glt medicin/Venlafaxin då har jag alltid fått dessa konstiga känningar i kroppen. Vad jag förstår ska man trappa ner Venlafaxin för att slippa dessa utsättningssymtom och att när man har det ordinerat ta det regelbundet samma tid dagligen. Det tar några veckor innan medicinen hjälper och i många fall kan symptomen förvärras i början. Det är då viktigt att berätta för någon närstående att man börjat ta en ny medicin och att det kan bli lite jobbigt för en en tid.


Det går inte sluta med Venlafaxin utan den måste sättas ut på lång tid.
När dessa mediciner kom ut var det ingen som visste biverkningarna utan alla trodde att det var en sorts "lyckopiller".
Jag har haft Venlafaxin i många år så jag vet hur hemskt det är om man inte har tillgång till tabletterna.
Min psykiatriker har förklarat att man sätter ut dem på mycket lång sikt. Jag har insett att jag behöver dessa tabletter troligen hela mit liv.

Annons
Annons
Annons