Forum Depression och ångest


SSRI

Just nu håller jag på att trappa ner min medicin - Cipralex - pga svåra biverkningar i form av stickningar och domningar i benen samt muskelsvaghet. Jag har haft återkommande depressioner.
Läkarna verkar skriva ut SSRI som om det vore helt riskfritt. Min erfarenhet av SSRI är att det både ger svåra biverkningar efter lång tid, och att det ger fruktansvärda utsättningssymtom. Jag har tagit dem i många år nu, först Sertralin och sedan Cipralex i hopp om mindre biverkningar men det blev inte så. Varje gång jag har försökt trappa ner eller sluta så har biverkningarna minskat betydligt, men jag har mått så dåligt psykiskt att jag inte stått ut. Nu gör jag ett nytt försök med långsam nedtrappning. Efter 4 månaders nedtrappning är jag nere på 75% av ursprungsdosen och tänkte hålla denna i minst 5 månader innan ny minskning (tog som mest 10 mg Cipralex om dagen, tar nu 7,5 mg om dagen).
Utsättningsymtomen är hemska!
Jag har hjälp av att gå i psykoterapi hos en bra psykolog. Min förhoppning är att detta ska hjälpa på sikt och att jag ska kunna klara mig utan medicin. Ifall jag blir alltför nedstämd utan medicin så kommer jag att prova en medicin med annan verkningsmekanism, troligtvis Voxra. Men jag har blivit rejält avskräckt från antidepressiv medicin, så det är verkligen inget jag önskar.
Någon annan som har erfarenhet av medicinnedtrappning? Tar gärna del av andras erfarenheter!

Hej

Jag har ätit Seroxat i åtta år. I maj förra året började jag min nedtrappning, nu ligger jag på 1/4 tablett som jag tar varannan dag (som börjar idag) i fyra veckor å sen är jag förhoppningsvis fri från dom.
Jag har provat nedtrappning tidigare men då trappade jag ner för fort och fick abstinens.
Seroxat är känd för att vara den SSRI med värst utsättningssymtom, dom har dock funkat jättebra för mig, men går inte tillbaka till dom om jag skulle behöva ta SSRI igen.
Jag har haft vissa problem med att jag varit väldigt arg/aggressiv pga nedtrappningen, men som tur är så har det endast varit vissa dar.
Jag har inte haft några större problem med biverkningar, men det kan vara svårt att veta då jag har whiplash, som har samma symtom som SSRI biverkningarna.

Hoppas det ordnar sig för dig!
L.


Tack Fannyllinda! Skönt att höra att det går bra för dig. Känns hoppfullt att höra att det funkar att trappa ner efter 8 år. Hoppas du får annan hjälp än medicin, tyvärr är det ju alltför få som erbjuds psykologisk behandling. Ang aggressivitet så känner jag mig extremt lättirriterad av nedtrappningen. Lycka till!

Annons
Annons
Annons