Forum Depression och ångest


Självskadebeteende av Citalopram?

Jag har varit deprimerad till och från i 11 år. Slutade med citalopram i höstas. Blev såklart deprimerad igen och började med Citalopram igen för ca 1 månad sedan. 20 mg blir jag helt upp i varv på och ligger bara vaken på nätterna (ingen hög dos ju) gått ner på 10 för att iaf kunna sova med sömtbl. Mår inget vidare men håller mej knappt flytande iaf. Men, jag har börjat göra mej illa sedan jag började med citalopramen så som jag bara trodde unga gjorde. Inget farligt eg, men väldigt pinsamt och jag blir så trött av det. Slår mej i huvudet med saker och rispar. Även om jag varit depr ett antal gånger tidigare och haft mycket självmordsfunderingar så har jag inte hållt på så här, det är efter senaste citalopramomgången det blivit så här. Kan det vara en biverkning på nåt sätt? Det är så pinsamt att jag vuxna människan håller på så, så jag törs inte fråga min läkare. Är lite rädd att det ska spåra ur detta...

För flera år sedan medicinerade jag med Cipramil (samma medicin som Citalopram.) Jag blev allvarligt självdestruktiv under denna period. Läkarna trodde inte ett dugg på att det hade med medicinen att göra. Men det står till och med i fass att medicinen kan ge sådana biverkningar. Och jag har aldrig skadat mig innan jag åt Cipramil. När jag bytte till ett annat SSRI-preparat försvann självskadebeteendet. Sertralin har jag ätit utan sådana problem. Ta upp detta med läkaren du.


Du måste prata om det för din läkare, det är bara du som vet hur du mår! Att ha ett förtroligt samtal med din läkare kan göra underverk. Har själv använt Citalopram och KBT (kognitiv beteende terapi) jag blev bra efter ett halvt år. Prata med din läkare nästa gång du kommer till honom/henne!!


tycker oxå att du ska ta upp det med din läkare eftersom det står på biverkningar att man kan få självskade beedende har oxå ätit citalopram o upplevt samma sak med att man skadat sig själv har nu tryptizol o det funkar bra hoppas det löser sej kram


Cipramil blev jag trött av o väldigt lugn, konstigt du speedar på den Prata Läkaren

Annons
Annons
Annons