Forum Depression och ångest


Mirtazapin - ej viktuppgång?

Hej! Tänkte höra om det är nån som äter/ätit denna medicin som INTE gått upp i vikt av den? Jag ska precis börja äta den (på kvällen) mot ångest och jag är livrädd för viktuppgång, så jag känner mig skeptisk mot att börja alls. :( Jag har diagnosen BPD så jag äter även Flaunxol. Finns det någon som intr lagt på sig massa kilon av Mirtazapin? Tack på förhand! MVH//Malin

Jag gick upp 12 kilo, men efter att jag slutat med dom har jag stadigt gått ner igen. *Krammis*


Hej! Jag försökte ställa samma fråga själv här häromdagen, men jag hade visst mindre tur med att få svar (0 st) :) Mailade min läkare istället och han svarade att ca 30% får problem med viktökning, men att den sällan blir så stor som 10-20 kg (som jag hade hört). Han föreslog mig att jag skulle prova denna medicin och se hur det bli för mig. Och det verkade som om han såg att det finns andra alternativa mediciner, om jag skulle börja gå upp. Det kändes bättre när jag fått veta det, att han förstod att det bekymrade mig. /Sofia


Jag gick upp 5kg, men då hade jag även sökt läkare för att jag trodde att jag led av vitaminbrist som yttrade sig i sömnproblem och att jag mådde dåligt rent allmänt . De första gångerna jag hämtade ut mirtazapin stod det på receptet att anledningen var att den skulle förbättra aptit och sömn. Bör kanske även tillägga att min läkare hade diskuterat frågan om depression, men jag vägrade att äta tabletter för detta, då jag inte ville skapa något beroende. Att jag gick upp i vikt beror på mirtazapin, men tror att det var behövligt då jag hade slarvat en hel del med maten under en längre tid. Mirtazapin bidrog till att jag kunde börja sova och äta ordentligt igen och jag började må lite bättre ganska snart. Mirtazapin hade önskad effekt och viktökning var därför en biverkning som jag kunde leva med. Idag har jag gått ner 2kg och väger således endast 3kg mer än då.


Härligt att medecinen var bra för dig. :) Jag mådde jättebra utav dom om jag bortser från hetsätningen det gav mig. *Kram*


Alla är vi individer. Jag äter en annan medicin, Mianserin, som man ochså ska gå upp i vikt av men jag har inte lagt på mig ett kilo, så prova, äter du för mycket går det ju alltid att sluta igen.


Jag har ätit den i typ 3 veckor nu och tror jag har gått upp kanske fyra kilo. Men det verkar ha stannat där. Hoppas på det allafall. /sofia


Tyvärr gav dom mig ca 12 kilo...men dom hjälpte mig att bli bra iaf. Nu håller jag på att sluta med dom men det e svårt att bli av med kilona :( Dom gjorde så att jag fick ett enormt sötsug på kvällen. Jag vet inte hur jag ska råda dig..men dom hjälpte ju mig så utan dom hade jag varit smal o depp. nu e jag tjock men "frisk".


hej! jag har ätit den i snart 2 månader, inte så lång tid kanske men jag har inte gått upp det minsta... jag har i och för sig diabetes och det kanske är en faktor, däremot blir man väldigt trött nästan hela dagarna!

Annons
Annons
Annons