Forum Depression och ångest


HJÄLP!

Hej! Skrev igår att jag fick edronax utskrivet, har nu tagit dem och fy fan vad jag mår dåligt. Alltså det är läskigt, är yr som fasen, har grym huvudvärk, det känns liksom som att det kryper i huvudet..hjärtat klappar, ser suddigt. Börjar bli lite orolig. Tar dem tillsammans med cipramil 20mg, min läkare sa att det gick bra, att det skulle ge "en kick" o ge ett bredare skydd mot depression. När jag skulle hämta ur receptet sa potekaren att han inte visste om det var lämpligt att kombinera dessa preparat, men läkaren måste väl veta vad hon pratar om??? Nån som vet??

Apotekaren/receptarien har helt fel...den personen skulle aldrig ha sagt det... Jag äter själv cipramil (citalopram) sedan många år tillbaka. Har kombinerat citalopram med många andra mediciner mer "olämpligare" en edronax t ex citalopram + cymbalta (höjer både noradrenalin och serotonin). Jag har prövat edronax för många många år sedan, säkert närmare 10 år sedan. Tog inte den samtidgt med citalopram. Jag åt inte edronax så länge pga att jag inte tyckte att jag fick samma effekt som citalopram plus att jag blev yr väldigt lätt och att man blev förbaskat torr i munnen. Men jag tog typ bara i en vecka eftersom jag kände att detta var ingen medicin för mig. Andra mediciner som jag har tagit som höjer noradrenalin brukar jag få huvudverk de första dagarna och då tog alvedon mot det tills biverkningen gick över. Så jag tycker inte att det är konstigt om du känner dig yr, fått muntorrhet och huvudvärk. Det som läkaren sa kan stämma. Funkar inte cipramil (citalopram) full ut som tidigare så är det rätt av läkaren att göra ett tillägg alternativet är ju att byta till något annat såsom efexor (SNRI) eller cymbalta (SNRI) alternativ till en annan SSRI (Sertralin, fluoxatin, paroxetin etc) dvs samma kategori som citalopram. Sen finns det andra mediciner.


Hej! Tack så mycket för svaret, nu känner jag mig lugnare. Var väldigt orolig igår.. lite hysterisk måhända. Men är en orolig natur.

Annons
Annons
Annons